Pater Blas - Reisverslag uit Fuenterrobles, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Pater Blas - Reisverslag uit Fuenterrobles, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Pater Blas

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

13 December 2019 | Spanje, Fuenterrobles

Fuenteroble
12 dec
Ik voel me wat verloren deze ochtend . Paul vertrekt al vroeg , het weer is somber. En ik heb mijn dagen over . Wat te doen vandaag , tussen al deze werkende Spanjaarden ?
Ik begin maar met opstaan en ontbijten ..jam en oploskoffie; smaakt prima.
Daarna zie ik niemand meer en ruim ik de ontbijtspullen op .
Ik ga buiten kijken naar het werk wat ze hier verrichten . Ze zijn bezig met een ijzeren geraamte,voor een wagen , dat een onderkomen moet worden voor pelgrims. Mario vertelt dat hij een houten huis gaat bouwen . Ook voor pelgrims. Er is ruimte genoeg , een enorme achtertuin hier.
Het is buiten zeer onaangenaam; het miezert en het is koud . Ik vlucht snel naar binnen bij het open haardvuur, en ga lezen .
Totdat er op een gegeven moment weer gegeten wordt . Ik help mee met tafel dekken en opruimen . Meer mag ik echt niet doen . Het eten is weer voornamelijk vlees. Wat wordt hier door die mannen enorme hoeveelheden vlees gegeten ! Nauwelijks groenten . Gelukkig wel een lekkere bruine bonensoep vooraf .
Dat vlees en ook het andere eten wordt gedoneerd door boeren uit de omgeving. Men leeft hier in de herberg van de donativo’s.
Rond een uur of 4 komen er 2 totaal verregende pelgrims binnen . Zij zijn koud en doornat . En zowaar ; zij is weer Belgische, en praat Nederlands. De man is Duits . Zij zijn al 4 maanden onderweg , vertrokken vanuit België. Aanvankelijk met een tent, maar die hebben ze naar huis teruggestuurd, toen het te koud werd .Voor mij zijn zij een welkome afwisseling voor vandaag .
Ook Peter komt terug van zijn hondenoppasbaantje. Dus onder t eten is t gezellig en wordt er nog nauwelijks Spaans gesproken. Een mengelmoes van Engels, Spaans, Duits en Nederlands.
Na t eten en opruimen blijft het leuk en wordt er volop gepraat . De Spanjaarden produceren veel volume, maar dat is me al heel vaak opgevallen van Spanjaarden . Ook komt er een mevrouw uit het dorp in pyama en ochtendjas binnenwandelen ,om wat gezelligheid om zich heen te hebben .Van Peter hoor ik hoe het allemaal in zijn werk gaat hier . De herberg vervult ook een sociale rol in het dorp .mensen komen en gaan .Die pater Blas doet goed werk . Daarnaast moet de pater ook nog 8 andere parochies bijhouden en heeft hij daarbij een opvangcentrum voor ouderen , een voor asielzoekers en een voor lastige kinderen . In de herberg, dat zijn woonhuis is , is hij niet vaak . Hij eet soms mee.
Een heel byzondere man .

• 13 December 2019 - 08:45

Mieke:

Hallo Corrie. Ik lees jou verhalen met veel plezier. Het doet me mijn Camino herbeleven. Zoals jij het beschrijft, zo heb ik het ook ervaren. Het komt zoals het komt.
    Ik ben de Mieke van de fotworkshop in Buurse. Alweer een tijd geleden.