Een voorliefde voor kloosters - Reisverslag uit Fuenterroble de Salvatierra, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Een voorliefde voor kloosters - Reisverslag uit Fuenterroble de Salvatierra, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Een voorliefde voor kloosters

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

09 November 2018 | Spanje, Fuenterroble de Salvatierra

9 november
Van Valverde de Valdelacasa naar Fuenterroble de Salvatierra

Een frisse , mooie ochtend . Het is 5 graden . Ik vertrek pas om 9 uur omdat de bar pas om 8.30 uur opengaat . En ik dat ontbijtje niet wil mislopen .
Vandaag is mijn route beperkt , maar 11 km .De route is weer prachtig , volgt steeds de oude Romeinse weg. Weer is het flink stijgen vandaag. Het lastigste met het stijgen , is de rugzak . Die wordt dan loodzwaar. Maar voor vandaag is dat goed te hebben . De zon gaat steeds harder schijnen , en het wordt heerlijk weer. Onderweg steeds veel koeien . Ik zie een koe met een kalfje dat net is geboren .Het kalfje staat nog wankel op de pootjes, en de navelstreng hangt er nog aan . Zo schattig .Ik vraag me af of dat hier zo maar in de wei gebeurt. In ieder geval mogen de kalfjes bij hun moederkoe blijven.

Vandaag loop ik een korte route omdat ik in mijn boekje lees dat de volgende herberg een klooster is . Daar ben ik fan van . Ik mijmer tijdens het lopen over die voorliefde voor kloosters . Reeds als kind wilde ik (missie)zuster worden . Een achterliggende gedachte was uiteraard dat hiermee mijn plek in de hemel redelijk gegarandeerd was . Dat werd er bij mij als kind ingehamerd : “ wij zijn op aarde om nu , maar vooral om in het hiernamaals gelukkig te zijn “. Die hemel daar wilde ik voor gaan .

De herberg blijkt toch anders als ik verwachtte . De eigenaar , die er ook woont , is priester. De binnenkomst in de keuken is geweldig ; een heerlijk open haardvuur, gezellig met allerlei frutsels aangekleed, en ik word zeer gastvrij ontvangen .
Er lopen allerlei mannen rond , die onduidelijke klusjes doen . Ook is er een Nederlandse man . Hij is op de fiets en 9 maanden onderweg. Hij verblijft hier al 2 weken , en hij beschildert karren ,hij wordt de van Gogh genoemd.Heel fijn om Nederlands te kunnen praten , en hij tolkt voor mij. Hij verkoopt onderweg schilderstukjes . Erg mooi . Ik kan helaas niets van hem meenemen .
Ik word uitgenodigd om mee te lunchen . Daar heb ik zin in .
Een degelijke maaltijd , met vooral veel bonen . En wat nog het belangrijkste is , heel gezellig .
Daarna gaat een van de mannen mij de kerk laten zien . Hij heeft de sleutel , en is duidelijk trots op “ zijn “ kerk . Ook beklimmen we de toren , met een prachtig uitzicht .
s’ Middags komen een aantal dames appeltjes schillen . Dat geeft een gezellig sfeertje . Ze kletsen wat af . Intussen wordt voor mij in de slaapzaal een houtkacheltje gestookt . Dat is nog eens wat anders als de heater van de buurvrouw. Iedereen die hier rondloopt heeft een blije uitstraling .
Ook komt er nog een pelgrim binnenlopen . Hij doet de Santiago route omgekeerd . Loopt naar het zuiden . Hij is redelijk stuk als hij binnenkomt . Hij heeft de route gedaan die mij morgen te wachten staat ,29 km zonder enige rustmogelijkheid. Het grote voordeel dat ik heb is dat de harde wind nog steeds uit het zuiden komt . Hij heeft er tegenin moeten lopen .
Deze geweldige auberge geeft mij zoveel energie dat dit morgen gewoon moet gaan lukken.

Verstuurd vanaf mijn iPhone

  • 09 November 2018 - 15:27

    Elly:

    Heb nooit geweten dat jij missiezuster had willen worden. Wat zou dat geweldig geweest zijn!
    Oma Claassens zou zeer trots op je zijn geweest. En wij hadden je in verre onontwikkelde landen kunnen bezoeken! Maar wie weet wat de toekomst jou nog brengt......
    Ik wens je nog heel veel fijne dagen toe.

    Groet Elly

  • 09 November 2018 - 15:43

    Willem:

    hallo Dorrie
    Geweldig wat je allemaal meemaakt onderweg. Leuk om te lezen hoe je het allemaal beleeft.
    Dit geeft extra zin aan je leven.
    Maar nu dit bezoek aan dit klooster dat is natuurlijk heel apart Omdat ik ook veel interesse heb in kloosters. Ook ontstaan in mijn verleden. Jaren internaat b.v.
    Ik wens je een hele fijne tijd en je weet eenmaal weer thuis dan is het snel afgelopen, dus geniet er zo lang mogelijk van.
    Tot 14 december als jullie mij thuis komen ophalen.
    Gr Willem.

  • 09 November 2018 - 16:23

    Addy Goudsmits:

    Het blijft fijn om te lezen Dorrie!
    Heb even wat minder tijd om te reageren!
    Gr. Addy

  • 09 November 2018 - 19:50

    Ans:

    Dorrie, wanneer ik dit zo lees, lekker een paar daagjes als non spelen.
    Best wel leuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorrie

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 115120

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 15 April 2024

Een zomer camino in de winter

01 Februari 2023 - 15 April 2023

Camino V

05 Januari 2022 - 01 April 2022

Wandelen

28 November 2020 - 27 Februari 2021

Geen Spanje wel Nederland

08 November 2019 - 26 Februari 2020

Via Buurse, Sevilla naar Salamanca

01 Oktober 2018 - 12 December 2018

Wandelen vanaf Malaga naar Santiago!

05 Augustus 2013 - 05 November 2013

Santiago De Compostella

Landen bezocht: