Zwoegen - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Zwoegen - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Zwoegen

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

27 November 2018 | Spanje, Trabadelo

27 november
Van Trabadelo naar O Cebreiro .
Een rustige , frisse en mistige ochtend . Fijn dat die nare wind er niet meer is . Ik loop door diverse kleine dorpjes . Door de mist kan ik de verre omgeving niet bekijken . De omgeving dichtbij is gezellig , dit hoewel veel van de leuke barretjes dicht zijn . Ik snap dit wel met zo weinig klandizie , in dit jaargetijde . Toch blijf ik het vreemd vinden dat er zo weinig pelgrims zijn nu . Ook vandaag is het een heerlijke wandeldag . De mist verdwijnt langzaam en maakt plaats voor een waterig zonnetje . Heerlijk! Vanaf vanochtend is het al stijgen , min of meer vals plat ; echter na 10 km is het echt stijgen . Er wordt een zwaar beroep gedaan op mijn conditie . Hijgend en af en toe stilstaand red ik het net . Dat stilstaan is niet heel erg , het uitzicht dat ik cadeau krijg voor al dit gezwoeg is geweldig . Zo ontzettend mooi dat ik er ontroerd door raak . Soms vragen anderen , en soms vraag ik dit ook aan mezelf ; waarom doe ik dit ? Om zo’n moment; dat ik op mijn eentje in de bergen, een sinaasappel zit te eten , met al dit moois om me heen .

Deze mooie ervaring wordt verstoord door het volgende . Helemaal stuk, door het klimmen , kom ik in dorpje aan en loop een bar binnen . Heb enorme behoefte om even bij te komen , te zitten en wat te drinken .
Een man en een vrouw , zitten er te eten . Zij maken mij duidelijk dat de bar gesloten is . Zij zijn zeer alternatief , ongastvrij en onvriendelijk . Mijn behoefte om even te zitten is echter te groot om mij er aan te storen , dus ik ga gewoon zitten . Daar gaat de man mee akkoord , maar hij vindt wel dat ik mijn schoenen uit moet trekken . Ook hier heb ik geen zin in . Ik zeg dat ik alleen maar even wil zitten en een colaatje wil drinken . Die krijg ik bij de gratie Gods. Intussen eten zij door en negeren mij . Leuk zo’n stel dat lekker alternatief en vegetarisch zit te doen ! Geef mij maar de doorsnee Spanjaarden !

Dit keer ben ik erg blij als ik op de plaats van bestemming ben . Poeh het was een zware dag .
Ik ben de tweede pelgrim in de herberg . De eerste is een jongeman uit Peru . Heel typisch dat zo’n man zo anders voelt als de Koreaan. Gewoon ,normaler, niet dat onderdanige.
Intussen komen er meerderen de albergue binnen wandelen .

Er staat in het kerkje een mis gepland voor pelgrims . Dan ben ik van de partij. Blijf dit mooie nostalgische momenten vinden . Weer word ik naar voren geschoven om een stuk voor te lezen . Inmiddels geroutineerd doe ik dit. Een van de paters was er de vorige keer ook bij . Hij loopt zelf de Camino. We krijgen een steentje met een Yellow Arrow. Het wordt het symbool van de liefde van God genoemd . Voor mij is het vooral het symbool van de goede weg , waar ik zo vaak onderweg dankbaar voor ben.

s’ avonds eten we in het enige open restaurant van het dorp .Gezellig met een hele groep pelgrims dit keer . Iedereen heeft het zwaar gehad vandaag , dat verbindt.

Verstuurd vanaf mijn iPhone

• 28 November 2018 - 12:18

Wil:

Wat jammer dat zo’n mooie dag eindigt met zulke ongezellige mensen ! Balen natuurlijk dat er zo weinig pelgrims komen. Vindt alternatieve mensen meestal wel een verademing maar niet zulke ! Benieuwd of daar (in de kerkjes) ook wat kerstsfeer begint te komen. Hier zie je steeds meer lampjes, gezellig. Het weer werkt niet echt mee, geen nachtvorst (meer) maar nu regen overdag. Niet goed voor de Sint. Krijg van beide weinig mee, druk aan het pakken en nadenken of ik niets vergeet. Ben campingvakanties gewend met altijd een basispakket aan boord. Ook weer eens leuk met een groep.
    Goeie dag morgen !