Suikerzakjes blog - Reisverslag uit Rabanales, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Suikerzakjes blog - Reisverslag uit Rabanales, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Suikerzakjes blog

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

23 November 2018 | Spanje, Rabanales

23 november Van Astorga naar Rabanal de Camino Een onrustige nacht tussen al die mensen . Ik bedenk dat ik misschien toch niet altijd moet kiezen voor de gemeente herbergen . Blijkbaar zijn er ook kleinere. Ook vind ik het heel onsympathiek dat we er in deze donkere tijd om 8 uur uitgegooid worden . Gelukkig ligt deze herberg in een omgeving van veel barretjes , die hier natuurlijk gebruik van maken door veelal ontbijten aan te bieden . Het is hier duidelijk commerciëler en daarmee duurder als wat ik eerder gewend ben geweest . Ik maak gebruik van een ontbijt in een bar , vooral om te wachten tot het licht is . De route uit de stad is mooi, loopt o.a.langs de prachtige kathedraal . Het is koud , ik schat zo rond het vriespunt. Ben vergeten om mijn muts en handschoenen aan te doen , en die zitten natuurlijk helemaal onder in mijn rugzak . Ik heb er geen zin in om die er uit te vissen , dus maar even wat harder lopen , om warm te worden . De zonsopgang is prachtig . Het weer is helemaal helder . En zo rond 10 uur is de zon heerlijk warm , zodat de jas uitkan . Allerlei pelgrims lopen hier rond en ik ben er verbaasd over hoeveel albuerges er zijn , zeker om de 5 km . Dit geldt ook voor de barren , die open zijn . Met een groepje Duitse pelgrims drink ik koffie . Dat helpt ook om goede info te krijgen . Tot mijn verbazing wordt er verteld dat er zoveel gestolen wordt in de albuerges . Hier moet ik echt alert op zijn , en bv ook met douchen mijn belangrijke spullen meenemen . Een oudere Duitse dame , ja ze is echt ouder als ik , heeft de tip van albuerge Pilar . Zij loopt deze camino voor de 5 de keer, dus ze weet waar ze het over heeft. Dit is op een mooie afstand van 20 km . Het wandelen vind ik geweldig vandaag . Een heerlijke zon , andere pelgrims en een prachtige route. Zo moet de Camino zijn . Ik ben heel blij dat ik het advies van mijn camino vrienden Lars en Peter heb opgevolgd , om naar Astorga te lopen . De besneeuwde bergen komen steeds dichterbij , en af en toe zijn er zelfs weer echte klimmetjes die me terug doen denken aan Andalusië . Ook die klimmetjes doe ik vandaag moeiteloos. De albuerge is inderdaad geweldig . Niet zo grootschalig als gisteren , daarmee veel vriendelijker en vooral een open haardvuur , in de eetzaal . Rabanal de Camino is een prachtig dorpje . Het bestaat vooral uit albuerges , winkeltjes en restaurants . Het hele gebied hier lijkt te leven van de pelgrims. En s’avonds is er de Vesper in de kerk . Een prachtig oud , sfeervol kerkje . Ineens wordt ik door een van de paters naar voren geduwd om wat voor te lezen . Daar sta ik dan op de preekstoel in de katholieke kerk . Dat had ik van mezelf niet gedacht! Ze hebben een Engelse tekst voor mij , maar ik weet echt niet meer waar het over ging . Daarna in de herberg heerlijke macaroni gegeten met een heel clubje . De Duitse dame , heet Ursula en ze is inderdaad 77 . Ze noemt zichzelf een camino addict. Ja , en dat is ze ook . Zij heeft overal camino’s gelopen , het is haar lust en haar leven . En de tips van haar vliegen mij om de oren . Wat ik wel heel schattig van haar vind, is dat zij een klein aantekenboekje bij zich heeft, waar ze suikerzakjes in plakt , als herinnering . Tja ... is weer eens wat anders als een blog . Gisteren dacht ik , in die enorme herberg , als dit de Camino Frances is. Vandaag denk ik : ja ...zo is de camino Frances .. helemaal geweldig! Verstuurd vanaf mijn iPhone


  • 24 November 2018 - 05:36

    Ans:

    Goed om te horen dat je weer een beetje onder de mensen bent Dorrie. En
    ......heb je er genoeg van dan kun je je altijd nog terugtrekken, toch?
    Je zal vandaag waarschijnlijk Cruz de Ferro passeren. Benieuwd wat jij daar van vindt.
    Loop ze Dorrie, geniet ervan.

  • 24 November 2018 - 07:53

    Addy Goudsmits:

    Ik herken weer zoveel! Die Camino Frances heeft zoveel positiefs in je route! Tenslotte leven we thuis (en waar dan ook) bijna altijd in een gemeenschap! Goed om te weten dat je het buiten die gemeenschap ook fijn vindt maar het leven waar je straks weer in terecht komt, is nou eenmaal (en gelukkig) met mensen samen!
    Hoe was het ook weer....? Hen je n..... lief....??
    Kunst van het leven!
    Dit was "Brandpunt" een goede morgen!

    Loop ze!De finish lonkt......en daar staan mensen die jou dierbaar zijn!

  • 24 November 2018 - 15:07

    Gon:

    Ha Dorrie, wat fijn voor je dat het nu weer aangenamer is. Daar was je echt aan toe he.
    Groet van Gon

  • 25 November 2018 - 05:59

    Anne-Marie:

    Hoi Dorrie,
    Je maakt heel wat mee merk ik. En je ontmoet allerlei mensen. Goed om te horen dat je op 77 jarige leeftijd nog lukt om zo’n tocht te maken.
    Veel succes met het laatste traject!
    Hartelijke groeten,
    Ger en Anne-Marie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorrie

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 116704

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 15 April 2024

Een zomer camino in de winter

01 Februari 2023 - 15 April 2023

Camino V

05 Januari 2022 - 01 April 2022

Wandelen

28 November 2020 - 27 Februari 2021

Geen Spanje wel Nederland

08 November 2019 - 26 Februari 2020

Via Buurse, Sevilla naar Salamanca

01 Oktober 2018 - 12 December 2018

Wandelen vanaf Malaga naar Santiago!

05 Augustus 2013 - 05 November 2013

Santiago De Compostella

Landen bezocht: