Het doel - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Het doel - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Het doel

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

21 Januari 2020 | Spanje, Salamanca

22 januari
Santiago
20 km
Een koude nacht; kleren aan ,lakenzak, slaapzak , jas eroverheen; het lukt niet om warm te worden . Om 10 uur gaan alle lichten uit , en in de ochtend om 6 uur weer aan . Om 8 uur als het nog helemaal donker is gaan alle lichten weer uit . Het ontbijt klaar maken ( wat ik nog heb aan ontbijt ; een paar toastjes, jam en thee) en eten moet in t donker. De overnachting in deze herberg geeft mij het gevoel dat ik als pelgrim niet goed word behandeld. In de zomer met vele mensen hier zou ik me voelen als een kudde. Die in en uitgeladen wordt . Zou dit de toekomst van de herbergen zijn?
De ochtend is prachtig . Een opkomende zon en de wind is minder geworden .
Een raar idee dat dit de laatste morgen is ; de ochtenden zijn altijd fijn om te lopen . Het begin van de dag ; het licht worden , de natuur die ontwaakt.
Het zijn vandaag niet heel veel kilometers . Ik stop meerdere keren in bars , die er nu talrijk zijn ; vooral om de route van vandaag wat te rekken . Ik voel me wat melancholiek . Het zijn vandaag nog best wat pittige klimmetjes, die ik alleen maar fijn vind. Ik loop door mooie oude voorstadjes en langs weilanden .Al van verre zie ik de kathedraal van Santiago boven de stad uitsteken . De aankomst op het plein is dubbel . Ik ben alleen , dat is sowieso voor zo’n moment niet leuk . Paolo is ver achter mij gebleven met zijn karretje. Hij loopt vooral langs de weg ; is met zo’n kar zeker zo handig . Hij mist natuurlijk wel de mooie en vaak lastige caminopaden.
Santiago is groot en druk . Op het plein van de cathedraal is het rustig . Ik vraag aan een man om een foto van mij te maken . Dat is het dan !
Ik baal ervan dat de herberg waar ik het vorig jaar was , gesloten is . In de stad loop ik tegen een andere herberg aan .Er is voor mij alleen een bed bovenin vrij . Ben ik niet heel blij mee.
Later ontmoet ik Paolo nog even in de stad ; hij is bekaf en zo blij dat hij morgen naar huis mag . Inmiddels ben ik dat ook . Santiago is niet fijn om alleen te zijn . In de herberg ontmoet ik nog een paar mensen die of een camino liepen of fietsten . Ik heb er niet meer zo heel veel zin in om met hen in gesprek te gaan . Ben in mijn hoofd al meer thuis . Het wordt sowieso een korte nacht . Om 5 uur gaat de wekker . Om half 6 staat de taxi voor.


  • 21 Januari 2020 - 22:44

    Pete:

    Hola Dorrie,
    Mooie kort maar krachtige beschrijving van jouw laatste dag. Zo ' n aankomst is vaak een beetje tegenstrijdig, dat heb je goed beschreven en ook ik herken dit. Ik denk dat je wel een paar mooie ontmoetingen hebt gehad als ik jouw verhalen zo las.
    Succes straks als je weer in Nederland bent, en, bedankt voor het delen van jouw ervaringen.


  • 22 Januari 2020 - 00:12

    Jab:

    Dorrie, een verdrietige dag en een treurig einde, maar een onvergetelijke ervaring zo'n reis van zovele weken en die kun je in je zak steken, neemt niemand van je af,....tot gauw in NL,....

  • 22 Januari 2020 - 16:14

    Dharmo:

    He Dorrie, vlieg je vandaag of morgen naar huis? Ik wens je een goede reis en fijne thuiskomst. We zien elkaar gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorrie

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 115386

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 15 April 2024

Een zomer camino in de winter

01 Februari 2023 - 15 April 2023

Camino V

05 Januari 2022 - 01 April 2022

Wandelen

28 November 2020 - 27 Februari 2021

Geen Spanje wel Nederland

08 November 2019 - 26 Februari 2020

Via Buurse, Sevilla naar Salamanca

01 Oktober 2018 - 12 December 2018

Wandelen vanaf Malaga naar Santiago!

05 Augustus 2013 - 05 November 2013

Santiago De Compostella

Landen bezocht: