Van san Martin del Camino naar Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Van san Martin del Camino naar Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Van san Martin del Camino naar Astorga

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

25 Februari 2023 | Spanje, Astorga

25 febr van SAN Martin del Camino naar Astorga 24 km

Overnachting ; Albergue la Huella

In de ochtend ontstaan er irritaties tussen Jacques en Nacho . Jacques begint om 6 uur al met zijn eindeloze ritueel om met een balletje onder zijn voet te rollen . Ik laat dit wat over me heen komen , maar Nacho vertrekt boos naar een andere kamer.

Ik ben intussen helemaal wakker en redelijk uitgerust . Nacho en ik besluiten te vertrekken.

Er is een bar in het dorp die belooft 24 uur open te zijn . Als we buitenkomen in het donker blijkt de wereld wit te zijn , en wordt ie steeds witter. De bar komt zijn ( of is het haar ) belofte niet na . Is gewoon dicht . Balen .. balen .. het volgende dorp is 7 km verder. Er blijft niet veel anders over als die 7 km gewoon gaan lopen in de sneeuwstorm. Het heeft ook wel weer iets moois om het op deze manier licht te zien worden . Nacho noemt dingen die lastig zijn " a new experience " . Zo probeer ik er ook steeds meer naar te kijken .

En hoe lekker is dan een ontbijt , na 7 km in de sneeuw. Mijn jas doet het perfect. Ik blijf droog en warm .

Na het ontbijt klaart het weer op , en verdwijnt de neerslag . Het gebied waar we doorheen lopen is , na veel langs de snelweg , weer mooi , glooiend en groen .

De temperatuur is heerlijk om te lopen , wel met de jas aan .

We komen langs een tentje waar wat eet/drink spullen worden verkocht. Een gesprek met de man die hier woont is interessant . Een moeilijk leven met alle soorten van verdovende middelen en medicijnen . En nu een eenvoudig leven , waar de camino hem mee helpt . Zijn woning is primitief ; hij heeft een houtkachel, geen electriciteit ; wat powerbanks .

We hebben een mooi gesprek ; ik merk dat ik met hem te doen heb ; zou hem een iets gemakkelijker leven gunnen . Nacho en ik zijn beiden onder de indruk van hem .

Dan stoppen we nog een keer vooral voor een toilet en dan verschijnt Astorga aan de horizon.

Om bij de Albergue te komen , wacht ons nog een flinke klim .

Er is een vriendelijke hospitalerea.Zij zit gezellig te breien als we nogal stuk , door de klim , binnenkomen .

In de stad is een geweldig carnaval gaande . Een optocht zo groot , zo lang , zo mooi , daar kunnen wij in Den Bosch nog veel van leren . Zo'n mooie kostuums , muziek .. een groot feest .

Helaas moeten wij om half 10 binnen zijn . De Spanjaarden weten wat feesten is ; zo gezellig.

Maar de plicht roept , we eten nog wat en dan is het slapen .

• 25 Februari 2023 - 21:42

Minke:

Hoi Dorrie, weer een hele andere dag, eindigend in het carnaval van Astorga. Gek wij zijn al in de 40 dagen tijd! (Als protestanten kennen we dat sinds een aantal jaren ook!) Afgelopen woensdag was het aswoensdag!

Groet, Minke

• 25 Februari 2023 - 21:59

Henk Van Atteveld:

Wat een interessant en invoelbaar verslag. Met name de ontmoeting met de man onderweg. Indrukwekkend.

Wijze woorden van Nacho om dingen die lastig zijn ‘a new experience’ te noemen. Op die manier kijk je met meer afstand naar die lastige dingen en zie je er meer kanten van. Daarmee geef je je jezelf de mogelijkheid om er anders mee om te gaan en je beter te gaan voelen.

Mooie en nastrevenswaardige reflectie.

• 26 Februari 2023 - 20:31

Joseph Et Jozefa:

Hoi Dorrie,

Vandaag zondag 26 februari is het hier overdag koud met noord oosten wind maar in de zon is het prima.

Wij lazen dat er in Salamanca ook sneeuw was gevallen.

De broeders die in de pelgrimsherberg in Vessem hebben gewoond waren vroeger ook hospitalero in Astorga.

Succes , gr