Van castela de. naar Rates - Reisverslag uit Rates, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Van castela de. naar Rates - Reisverslag uit Rates, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Van castela de. naar Rates

23 Maart 2023 | Portugal, Rates

23 maart naar Rates 18 km (1010km)

Ik neem weer eens afscheid , dit keer van Hans en Miriam. Is prima, de paar dagen die we samen hadden, waren genoeg.

Om half 9 zit ik in de bus tussen allemaal schoolkinderen , en een uur later ben ik op de plek waar ik 3 dagen eerder ook was aan de zee. Daar trakteer ik mezelf op een lekkere kop koffie en op zo'n heerlijk Portugees puddinggebakje.

Op Google map zie ik dat het naar Rates 10 km is. Het is droog als ik vertrek, maar dit verandert snel . De regen is een traumaatje voor mij geworden. Gelukkig valt het dit keer mee, en is het een flinke bui, door de wind droog ik erna snel op. Ik zal wel verkeerd gelopen hebben, maar uiteindelijk worden het 18 km. Dan heb ik daarmee mijn doel gehaald, om minimaal 1000km te lopen..hé..hé..

De verwelkoming in de albergue is relaxed. Er zijn Dide, een Fransman en Karen een Braziliaans meisje.

Dide is met zijn laatste dag bezig, en vooral aan het opruimen en zijn kamer aan het schoonmaken. Die kamer kan ik morgen overnemen . Heel fijn om mijn eigen kamer te hebben.

Karen is hier al een paar maanden. Zij blijft nog een week , en dan gaat ze wandelen . Zij werkt online als coach, en zij is blij dat ik het werk van de ontvangst van pelgrims meteen op me neem. Zo kan zij haar werk rustig doen. Alles gebeurt op een leuke en ontspannen manier.

Er wordt mij niets uitgelegd, ik voel me vrij om te vragen. Er komen vandaag ruim 10 pelgrims, een leuk aantal. Het blijft druilerig weer vandaag, de meeste pelgrims zijn blij dat ze binnen zijn. Het zijn vooral Duitse jonge meisjes. Voor het avondeten is het gezellig in de keuken, er wordt volop gekookt en gelachen . Met een Italiaans meisje ga ik naar de bakker en naar de supermarkt, dit keer weer in de stromende regen.

Wat is dat toch niet fijn, die regen.

Als Dide uir het restaurant komt lijkt hij nogal aangeschoten, ik ken hem natuurlijk niet. Ik weet niet hoe hij normaal is. Nu is hij zeer uitgelaten. Hij probeert mij nog wat zaken uit te leggen, hij spreekt Frans, en niet heel veel Engels, dus de communicatie is soms hilarisch. Er is ook een Nederlandse vrouw, Janet. We hebben er samen veel lol om.

Kortom ik vond de ontvangst fijn en relaxed. Karen is een aardig meisje, met haar ga ik het de komende week zeker redden.

• 23 Maart 2023 - 23:09

Cinthy:

Succes Dorrie.

• 24 Maart 2023 - 06:55

Minke:

Nou nou wat een dag zeg! Je had het over Christina, die heb je dus nog niet gezien. Inwerken is er daar dus niet echt bij. Dan is het fijn dat je er al bekend bent. Succes!

• 24 Maart 2023 - 09:10

Wilma Van Der Linden:

Ha Dorrie,

Je wandeldagen nu echt achter de rug én de 1000km aangetikt. Geweldig.

Hoop dat je fijne laatste weken in Rates hebt met prettige gasten in een goeie sfeer. Succes.

Zie je weer begin mei op het fort.

Het ga je goed en tot later.

Liefs Wilma

• 24 Maart 2023 - 09:34

Joop:

Over de 1000 km aangetikt! Wat een prestatie Dorrie. Zeker met al die (regen)ontberingen. Gefeliciteerd! Ik hoop dat je nu ook je innerlijke rust vindt. En wat het inwerken daar betreft: je hebt de laatste weken ongetwijfeld ervaren hoe het niet moet, wel moet en beter kan in die albergues. Je maakt ongetwijfeld gebruik van die ervaringen. Laat je hierin niet beknotten. Heel veel plezier en succes nog! Hartelijke groet, Joop.

• 24 Maart 2023 - 13:43

Ha Dorrie, de gastvrouw, , weer een mooi verhaal, overigens de Paste de Nata, heb ik een paar weken geleden bij de Lidl gekocht. Tijdens de Spaans/ Portuguese week , een paar keer per jaar hebben zij deze in de diepvries. De doos is herkenbaar aan het trammetje dat na 60 jaar nog steeds in Lissabon rijdt. Ik wens je een fijn verblijf in de herberg,....groet