Rates - Reisverslag uit Rates, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Rates - Reisverslag uit Rates, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Rates

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

24 Maart 2023 | Portugal, Rates

24 maart

Dit is echt wennen, een dag zonder lopen... sowieso is het wennen aan het hospitalerea leven.

In de ochtend is er een grote bedrijvigheid, ontbijten en vertrekkende pelgrims. Ook Dide vertrekt al heel vroeg . Rond 8 uur is iedereen vertrokken . Dan begint mijn taak als poetsvrouw. Karen leert mij hoe zij het gewoon is om te doen. De bedden desinfecteren, slaapzalen vegen,

toiletten en douches poetsen, alle prullenbakken legen en de keuken schoonmaken. Het voelt totaal anders als het vorig jaar, toen dat allemaal nogal dwangmatig moest. Karen is relaxed en zij legt mij niets op.

In de loop van de dag krijg ik wat meer kontakt met Karen. Zij heeft een nare tijd gehad met Diede. Hij deed niets, Karen moest alles doen. Hij maakte een bende van de keuken. En zij moest het opruimen. Ik had al de indruk dat Diede niets deed, maar weet dit aan zijn vertrek. Ik vroeg Karen of zij dit ook tegen Christina vertelt. Hier is zij wat onduidelijk over. Als ze erover vertelt heeft ze het er moeilijk mee. Heel vervelend voor haar. Zij komt op mij over als een aardige en oprechte vrouw. Zij spreekt moeizaam Engels, maar wij komen er samen wel uit.

Het is vandaag drukker met pelgrims als gisteren. Weer vooral jonge Duise meisjes. De Duitse studenten hebben veel vrije tijd. Het is een beetje tam en braaf deze avond. Er wordt volop gekookt, de keuken is aanpassen met zoveel mensen, dat gaat goed.

Ineens komt de vrijwilligster van vorig jaar binnen. Zij heeft van Rates haar woonplaats gemaakt. Dat vind ik byzonder voor een Braziliaanse vrouw. Ze reageert enthousiast op mij.

Na de eerste dag heb ik het gevoel dat ik al lang hier ben, de dingen weer een beetje snap, en dat het leuk is.

• 25 Maart 2023 - 06:40

Minke:

Mooi om je 1ste ervaring van hospitalero te lezen! Gaat leuk worden, is al leuk!

Succes.

• 25 Maart 2023 - 17:07

Pet:

Ha ha: " Tam en braaf deze avond ". Als hospitalera kun jij er mooi de gang maker uithangen ; leuke dingen doen, zoals iedereen zingt een liedje in zijn moedertaal, of een groeptekening maken....iedereen tekent iets op een grote tekening...tja, zakdoekje leggen is misschien te kinderachtig..maar je geeft een thema voor 3 zinnen. Dus je geeft een woord of onderwerp en later heeft iedereen maximaal 3 zinnen om het thema te beschrijven. Altijd leuk voor discussies..

• 25 Maart 2023 - 20:58

Koosje:

Wat leuk dat vrijwilligerswerk, weer eens iets anders