Van Fromista naar Carrion de los condos - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Van Fromista naar Carrion de los condos - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Van Fromista naar Carrion de los condos

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

18 Februari 2023 | Spanje, Frómista

18 febr van Fromista naar carrion de los condes 20 km .

Overnachting ;Albergen Luz de Fromista .

Naar omstandigheden ging het goed vannacht .

Vanochtend bij het ontbijt hadden we een cafetiere, en Frank had koffie gekocht. Gelukkig is niet iedereen zo geobsedeerd voor een echte kop koffie . Ik geniet ervan .

Rond 9 uur ben ik op pad .Het is nog even fris in de morgen , heel snel gaat de jas uit .

Zon , zon , zon ... het lijkt volop zomer .

Wat een cadeau toch iedere keer weer . De weg is ietwat saai vandaag . De bergen zijn er niet meer . Het is vlak , weer lopen we vele kilometers langs een kanaaltje En we passeren verstilde dorpjes.

Ik voel aan mijn benen , knieën en voeten dat 20 km net genoeg is . Ik wil vooral heel in Santiago aankomen. Morgen is de route of 17 of 26 km . Voor mij betekent dit 17 km . Ik ben heel benieuwd wat de mannen doen . Ik zou het heel jammer vinden om hen los te moeten laten , maar de gezondheid staat op nummer 1.

Deze keer is het nachtverblijf een soort klooster. Een non checkt ons in . We hebben gelukkig wel een slaapzaal, een nadeel is dat het erg koud is . Ook de keuken was minimaal. Wij hadden met een groepje( dat inmiddels uit 6 personen bestaat ) afgesproken om samen te koken . Dat wordt dus een salade .

Met 5 man sterk gaan we naar de supermarkt. Iedereen gooit het zijne in de mand . We komen er goed uit ,de salade wordt uiteindelijk lekker, kazen , vissen alles zit er in .

In het dorp is het volop carnaval , de kinderen zijn verkleed en er is op meerdere plekken is muziek .

Een klein beetje heimwee naar Oeteldonk heb ik zeker.

In de keuken en eetzaal is het gruwelijk koud . Dit maakt het eten niet heel gezellig . Door de kou handelen we dit te snel af, jammer .

Mijn idee is , laat de pelgrims 2 euro meer betalen en zet dan gewoon de verwarming aan ... maar wie ben ik ?

Deze nacht zijn er 12 bedden bezet , inmiddels is er ook een vrouw bijgekomen. Gill uit Zuid-Afrika. Ze zegt dat ze langzaam loopt en ze komt op mij over als een wat verlegen grijs muisje ... maar dat verandert misschien nog wel .

• 18 Februari 2023 - 21:42

Pet:

Leuk toch, dat koude....dat spartaanse mag van mij best veel meer op de caminos...toch iets autentieker...te veel comfort en te veel restaurants maakt het toch veel te gemakkelijk en commercieel....dan wordt het net een Club Med gebeuren met een beetje wandelen. Een slap zootje..Maar wie ben ik. [e-1f643] ?

• 19 Februari 2023 - 13:20

Henk Van Atteveld:

Hoi Dorrie,

Ik lees je dagelijkse verslagen en de reacties daarop met grote belangstelling. Wat mij daarin opvalt zijn de ontberingen (kou, gebrek aan nachtrust, pijnlijke ledematen) en de lichtpuntjes (koffie, gezond eten en leuke mannen).

De essentie van een pelgrimage is de zuivering van lichaam en geest. Dat je terug gaat naar je basis en het kunnen genieten en waarderen van het simpele leven. Je gaat terug naar je innerlijke rust, geen tijdsdrang, geen moeten. Het is jouw tijd en jouw pad.

Mooi om te lezen hoe je aan die essentie handen en voeten geeft en hoe je dat beleeft. Een pelgrimage is voor velen een spirituele en verlichtende ervaring. Voor iedereen is die ervaring anders.

Fijn dat je jouw pad en ervaringen met ons wil delen. Ik hoop nog veel te kunnen lezen over de balans die er voor jou is in de ontberingen en de lichtpunten. En wat je daarvan uiteindelijk voor jezelf mee zult nemen naar huis.

Ga goed!

Henk