Een dure natte jas - Reisverslag uit El Real de la Jara, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Een dure natte jas - Reisverslag uit El Real de la Jara, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Een dure natte jas

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

25 November 2019 | Spanje, El Real de la Jara

El Real de la Jara
25 nov
14.7 km
Vandaag staat er regen op het programma. Dit klopt niet , want buienradar had mij na 3 dagen regen in Sevilla, 14 droge dagen beloofd.
Zodra ik buiten ben merk ik dat het best flink regent ; de poncho aan , die in Sevilla werkte , dus nu ook . Meteen een flinke berg in de regen . Zo word je wel wakker.
Het dorp ligt in een dal . Na de klim kom ik snel in het natuurpark. Het is mistig en grijs ; er staat geen wind en het is niet koud. Al met al te doen . Het natuurpark is weer een mooie ervaring, vooral om daar zo in mijn eentje te kunnen lopen . Veel zwarte varkens lopen er vrolijk knorrend rond. Zij wroeten in de grond . Wat zij daar vinden is mij niet zo duidelijk. De grond is dor, ondanks de regen nu, en er staan vooral eikenbomen en olijfbomen.
Ineens merk ik dat ik al geruime tijd geen gele pijlen meer heb waargenomen. Dat klopt niet , ik heb lopen dromen . Dan is het enige wat ik kan doen teruglopen om een pijl te zien . Dit is best een stuk . Ik spreek mezelf streng toe; opletten !! In zo’n park wil ik niet verdwalen .
De dure North Face regenjas doet niet wat ie belooft ; een mens drooghouden . De festivalponcho van 1,95 doet dit wel . In de poncho zitten geen mouwen . Mijn armen worden nat.
De regen blijft hangen ; soms een beetje miezeren , soms harder.
De bergen worden hoger, en vind ik zwaar. Het dalen is glibberig en modderig , dus echt uitkijken. Heel soms plopt de vraag op : wat doe ik hier? Waar is mijn comfortabele leven?
In dit natuurpark waar je ruim 3 uur wandelt is geen enkel schuilhutje of bankje. Dit vind ik minder vriendelijk van de Spanjaarden.
Als ik weer op een wat normaler pad kom , rijdt er een auto langs, de eerste mens van vandaag .De chauffeur stopt en vraagt of ik mee wil rijden . Dit doe ik niet , is mijn in eer te na .Het is byzonder aardig want als ik was ingestapt had hij plassen water in zijn auto gekregen .
In het begin van de dag had ik nog de overweging om naar een volgend dorp te lopen . Daar zie ik vanaf ik ben te nat , en vind het wel genoeg geweest . Als ik in het dorp aankom is het half een.
Eerst sta ik bij de verkeerde herberg ( is blijkbaar de zomerherberg) als ik verder ga zoeken , vind ik de goede.
Een aardige mevrouw en een prima ruimte. Na de douche, de was, boodschappen en lunch kruip ik mijn bed in . Ik heb het zo koud.
Rond 3 uur komt Suze binnen . Zij loopt in een t-shirt. Ik ga dus ook maar naar buiten het dorpje bekijken . Buiten is het stukken aangenamer als binnen en het is droog. De huizen zijn erop gemaakt dat de zon buiten blijft. De mevrouw wil wel de heating aanzetten voor 5 euro, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee; dus nee.
En straks maar weer t bed in wat lekker warm is.
In t dorp drink ik een Vino. Het is hier blijkbaar nog geen borreltijd , ik ben alleen in de kroeg . Leuk tv kijken .
Suze en ik hebben weinig met elkaar , ze is niet onaardig , maar we hebben elkaar niet zo veel te vertellen , weinig gemeenschappelijks.
We zijn op elkaar aangewezen als enige pelgrims . Voor vannacht hebben we ieder onze eigen kamer , is fijn .

• 25 November 2019 - 21:42

Wil:

Oh Dorrie wat heb ik een respect voor je als je zo onderweg bent, in de regen, wind, kou en dan ook nog op “het verkeerde pad”.
    Goeie nacht gewenst en morgen hopelijk droog en met een zonnetje verder !

• 25 November 2019 - 21:57

Addy:

Als je het hoogteverschil vergeet, had dit een "dagje Nederland" kunnen zijn. Wel láng alleen in dat park hè?
    Jammer dat je mede pelgrim zo anders is, dat je elkaar niet zo veel te vertellen hebt.
    Maar er komen betere dagen, wedden? Succes Dorrie!

• 26 November 2019 - 19:33

Jab:

Dorrie, wat ben je toch een doorzetter, dat weten we allemaal al, maar ik vraag me dan af, hoeveel van die doorzetters ga je nog ontmoeten. Ik meen dat je vorig jaar iets vroeger met meer pelgrims contact hebt kunnen maken, maar hoop dat dat nog komt, geniet van het moois om je heen,.....

• 26 November 2019 - 21:21

Maarten & Carla:

Wat kun je toch gezellig en beeldend schrijven Dorrie. We volgen je 'op de voet'. Morgen lopen we met ons 3-man-sterke clubje een grote toer rond Loon op Zand. Ik zal mijn medewandelaars vertellen over jouw wandelavonturen. Onze spieren kunnen morgenavond tot rust komen in het Theater a.d.Parade : Youp van 't Hek

Groet van ons beiden