Een vredige zondag - Reisverslag uit Campanario, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Een vredige zondag - Reisverslag uit Campanario, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Een vredige zondag

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

17 Maart 2024 | Spanje, Campanario

17 maart 23 km (566) Campanario

Na een nachtrust van ruim 11 uur heb ik de goede energie om op pad te gaan Zo'n avond en nacht alleen was voor een keer fijn.. Eerst breng ik de sleutels naar de politie. Daar is alles nog in diepe rust. Ook het stadje is stil en slaperig.

Eenmaal op het platte land voelt het vandaag als een vredige zomerse zondagmorgen. Ik loop op een zandpad en rondom mij zijn vooral groene weides met steeneiken en olijfbomen.Langs de weg is het een kleurrijke bloemenzee.

Mooi en fijn om te wandelen.

Op het pad ontmoet ik een grote kudde schapen. Die schapen vind ik geen punt maar wel die enorme honden eromheen, die dus om op mij afkomen. Gelukkig is er een byzonder aardige herder bij, die zijn best doet om de honden bij mij weg te houden. Ik laat hem merken dat ik bang ben en dat ziet hij. Voor mij een angstig moment en het duurt even voordat mijn hartslag weer enigszins normaal is.

Wat vandaag ook iets minder fijn is, is dat ik bij stijgingen, en die zijn beperkt, steken in mijn knie voel. Ik hoop dat dit alleen voor deze zondag is, en dat het morgen weer over is.

Onderweg kom ik een shocking varkensbedrijf tegen. De varkens zitten boven op elkaar en het stinkt er enorm. Ik ken in Spanje de vrolijk knorrende zwarte varkens in de natuur parken.Dit ophokken gebeurt dus ook in Spanje: vanaf nu geen varkensvlees meer hier.

Ook nu moet ik de sleutels ophalen bij de politie.Ik tref een politie man die blij is dat hij eindelijk wat te doen heeft. Hij brengt mij naar het sportcentrum.Dat is heel basaal; bedden en een douche en toilet, heel netjes en schoon.

Hij wil geen geld ontvangen.

Toevallig kom ik hierna terecht in eenluxe restaurant.Ik laat me het dure eten goed smaken.Het is heerlijk en (te)veel, maar tot de laatste kruimel eet ik alles op. Het is per slot van rekening zondag.

Bij het sportcentrum kan ik buiten in de zon zitten . Ik hoor allerlei feestgedruis, en ga kijken wat er gaande is.

Men is daar een soort van carnavals wagens aan het maken, en mensen zijn blij, draaien muziek en dansen. Een verlegen meisje van ongeveer 13 jaar wordt uit de groep gehaald. Zij is de enige die Engels spreekt.

Zij vertelt mij dat deze wagens voor semana santa zijn. Dan is er groot feest in het dorp. Heel leuk om te zien hoe enthousiast mensen hier bezig zijn.

Ik ben weer alleen in de albergue. Ik heb geappt met het stel uit Israël. Morgen gaan we samen iets afspreken.Ik vergeet steeds hun namen, die heel moeilijk zijn. Zij heetAyelet. Zijn naam is nog veel moeilijker.

In de avond bel en app ik gezellig,dat maakt veel goed. Ik ben blij dat er een slot op de deur zit. Is toch een beetje triggie om hier zo alleen in een sportcentrum te zitten

Verzonden vanafOutlook voor Android

• 17 Maart 2024 - 20:27

Anke:

Gewoon even een [e-1f618]

ik geniet van je verhalen

• 17 Maart 2024 - 20:46

Pet:

" vanaf nu geen varkensvlees meer hier " Dat geeft de mens moed, Echt goed te lezen. Leuk dat je van het typische wandelen kunt genieten. Stuk beter dan het nieuws van de wereld zien. Het landschap wordt minder droog nu daar denk ik. Je schiet aardig op ook.

• 17 Maart 2024 - 21:29

Wil:

Een zondag zoals een zondag moet zijn: vredig en met fijne mensen. Behalve de varkens is het helemaal top. Hoe anders is het in de wereld. Maar daar moet je nog maar even ver van blijven ! Slaap ze en morgen gezond weer op (pad) !

• 17 Maart 2024 - 21:56

Jan :

Leuk het te lezen Dorrie, ik zit op dit moment maar een stukkie bij je vandaan in de extramadura (In torrejon el rubio)

succes met je knie

groetjes j@n

• 20 April 2024 - 11:29

Bert:

20 april 2024

Zaterdagmorgen, ik blader door de krant, en zie opeens jouw foto en verhaal. Heel verrassend.

wat fijn dat jij zo leeft van tijd tot tijd. Prachtig.

Veel liefs en plezier. Wie weet tot ziens bij Terre des Hommes.

Netty.