Snelweg - Reisverslag uit El Real de la Jara, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Snelweg - Reisverslag uit El Real de la Jara, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Snelweg

27 November 2019 | Spanje, El Real de la Jara

27 november
26 km
Calzadilla de los Barras

Het is nog bijna donker als ik vertrek .De temperatuur voelt anders aan ; kouder. Als het lichter wordt komt de zon door ; er waait een frisse wind ; kortom top weer om te wandelen.
Net als ik het dorp uit ben is er een twijfelachtige kruising . De gele pijlen zijn onduidelijk . Ik kies de veilige weg; dat betekent langs de snelweg. Aanvankelijk loop ik in de groenstrook maar dit brengt mij tussen stekelplanten en bomen en hoog gras.
Niet lekker lopen dus ; dan maar gewoon op de weg . Dan valt mij op dat hier nauwelijks een auto rijdt . Het is een provinciale weg . Dus best relaxed lopen .Glooiend landschap , dus ook bergje op , bergje af . Mijn kuiten voelen dit goed . Er liggen boerderijen langs de weg ; als ik in de buurt kom komt de sterke amoniaklucht op mij af . Ik vraag me af of men hier iets weet van het stikstof probleem . Of dat dat vooral iets is van ons rijke en te dichtbevolkte land.
De weg is wat saai , en ik ben blij als ik in de verte een wit dorp zie , en daarmee ook gele pijlen . Die miste ik de hele weg.
In het dorp ga ik snel op zoek naar een bar voor een zitplek, toilet en koffie. De plaatselijke kaartclub is luidruchtig aanwezig . Er wordt al flink alcohol geconsumeerd.
Ik zit hier heerlijk en kom helemaal bij . Ik besluit om nog een dorpje verder te lopen . Op een bankje op het dorpsplein in de zon ga ik lunchen . In de zon , uit de wind is het genieten .Over een stille landweg loop ik maar het volgende dorp. Hier is een soort pension de slaapplek voor vannacht . Het is gezellig druk en velen zitten er te lunchen .
Lekker weer een eigen kamer met een echte handdoek .
Het is allemaal ontzettend oud . De waterleiding wordt , bij wijze van spreken, met touwtjes bij elkaar gehouden.
De Spanjaard van afgelopen nacht , loopt er al vrolijk rond . Hij is aardig ; echter spreekt geen woord buiten de grens .
We eten samen en communiceren met mijn gebrekkige Spaans en vooral met Google Translate, een gezellige spontane Spanjaard . Ondertussen kijkt hij voetbal , zoals zo vaak op tv . Dit maakt het kontakt gemakkelijker we hebben de tijd .
Wij zijn nu de enige overgebleven pelgrims . De anderen zijn in eerder dorp blijven hangen .

• 28 November 2019 - 09:00

Een dag als al die andere dagen, de heuvel UPS en downs, de vroege alcoholische dranken, de beesten onderweg en de uitrusting in het hostel van een matig niveau. De ontmoetingen blijven bijzonder,...