In functie - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu In functie - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

In functie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

15 December 2019 | Spanje, Salamanca

15 dec
Salamanca
Met Paul afgesproken dat ik hem rond 8 uur zou uitlaten . Echter Jezus zit ook kant en klaar, en heeft de deuren al van t slot gehaald.
Ik vind het echt naar om iemand in het donker zonder ontbijt weg te moeten sturen.
Intussen gaat Jezus driftig poetsen en hij wil uitleggen hoe dat moet . Ik kijk even mee welk middel hij gebruikt en dan heb ik zin in mijn ontbijt en zet koffie voor mezelf . Poetsen hoef ik van hem niet te leren , ook heb ik begrepen dat er een poetsmevrouw komt , alleen niet in t weekend .
Wat mij opvalt is hoe vies de ijskast is : die stinkt en ook bv de waterkoker , en magnetron zijn te vettig om aan te pakken .Hier ga ik me op uitleven als Jezus is vertrokken . Na een fanatieke poetssessie heb ik eer van mijn werk . De keuken ziet er spic en span en glanzend uit .
Paul komt langs om zijn rugzak op te halen en ik ga met hem mee naar de zondagmis.
De kerk is indrukwekkend en ook de liederen die bij flarden bekend zijn uit mijn jeugd zijn mooi. Wat er allemaal gezegd wordt versta ik niet , maar dat hoeft ook niet .
Er wordt tijdens de mis volop gebiecht. Vooral heel oude mensen gaan de biechtstoel in . Ik vraag me af wat deze mensen hebben op te biechten.
Nu afscheid nemen van Paul ; hij gaat dapper verder naar Fatima. Volgens mij zou hij het liefste intreden in een klooster.
Om half 2 moet ik me weer melden bij Jezus , dan gaan we eten . Dit eten blijkt in studentenmensa, en krijgen wij gratis. Is prima eten en als ik alleen ben zal ik hier zeker gebruik van maken .
Jezus is ermee gestopt om mij op te voeden . Dit blijkt een onbegonnen zaak . Nu zegt hij niets meer . Is wel zo rustig.
Als ik voor 4 uur nog even de stad inloop kom ik de Française Marlyse tegen . Zij heeft het vandaag zwaar en ik neem haar mee naar de herberg , om de rugzak achter te laten . In de stad drinken we samen koffie . Zij overweegt om naar huis te gaan omdat de weersvoorspellingen voor de komende week zo slecht zijn .
Ik vertel haar over mijn ervaringen met Jezus en als we binnen zijn snapt ze meteen wat ik bedoel. Ik zie nu ook dat hij naar pelgrims hetzelfde doet als naar mij . Autoritair, bevoogdend... geen ruimte voor de ander.
Ik ga er vanuit dat mijn functie vandaag begint maar hij blijft maar zitten .
Vanmorgen had ik in de kerk een folder gekregen over een kerstconcert. Daar wil ik graag naar toe. Dus toch weer even communiceren met Jezus .Hij blijft vanavond , dus ik kan weg . Het concert is adembenemend mooi. Een mooi orkest met een geweldige tenor en sopraan . Kerstliederen en operafragmenten komen langs. Het is een soort André Rieux optreden , maar door de mooie kerk en de sfeer, vind ik het nog mooier. De muziek neemt me helemaal mee. Maakt de hele dag goed. In de herberg met Marlyse gegeten en gepraat . Zij is ook een stoere en ervaren caminoloopster. We hebben het leuk samen .

• 16 December 2019 - 13:41

Janina:

Hallo Dorrie,
    Ik begrijp uit je verslagen dat je nu een poosje in Salamanca verblijft als hospitalereo.
    Wij zijn ooit in Salamanca geweest, met die reis van 'je bent er bijna'nu 7 jaar geleden.
    Afgelopen oktober waren wij ook in Fatima, de pelgrims gingen de laatste etappe 'op hun knieen' letterlijk dus. dat verbaasde ons wel.
    Veel plezier nog, geniet van alles goede Kerstdagen en voor 2020 veel wandelplezier.
    groetjes Janina

• 16 December 2019 - 21:15

Joke Verbraak:

hallo Dorrie, Heb net jouw 'pittige' begin en kennismaking met Jezus gelezen. Ik vind het leuk dat ik jouw verslagen mag volgen. Het aanmelden, om telkens bij een update een seintje te krijgen, is mislukt. Misschien kan ik me op deze manier aan jouw lijst van ontvangers laten toevoegen.

Wat fijn dat je de mooie Kerstviering hebt kunnen bezoeken. Ik volg met spanning het vervolg, en ben benieuwd wanneer je zonder het gezelschap van Jezus jouw taak als gastvrouw kunt gaan vervullen.
    Ik wens je mooie ontmoetingen en een aangenaam verblijf. Je moet maar zo denken:"soms zit het mee, soms zit het tegen. Ennne...... alles gaat voorbij". Houd moed. Groet vanuit Nederland. Joke

• 16 December 2019 - 21:17

Joke Verbraak:

p.s.
    Dorrie, het aanmelden voor de mailinglijst is nu wel gelukt.
    groetjes,
    Joke