De kortste dag - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu De kortste dag - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

De kortste dag

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

21 December 2019 | Spanje, Salamanca

21 december

Salamanca
Weer eens een goede nachtrust ,ik word gewekt door mijn wekker. Ik heb met pellegrina afgesproken dat we om 8 uur ontbijten . Zij zit al klaar en ja... in pyama. Ze kan door blessure niet verder lopen en neemt tot Santiago de bus .
Ze is al meteen druk en wil veel praten . Ze blijkt dierenarts te zijn en gespecialiseerd in paarden . Ik laat haar de foto’s zien van mijn schoondochter. Dat vind zij helemaal toll. Het is deze ochtend gelukkig droog , de wind is nog heftig.
Zij vertrekt rond 9 uur . Omdat het weekend is komt er geen poetsmevrouw. Dus ik loop alles na , wat een kleine moeite is . Voor mij was die poetsmevrouw helemaal niet nodig geweest.
Maar hier denkt men er blijkbaar anders over!
Ik loop de stad in waar het soms regent en waar vooral een stormachtige wind waait . Achter de herberg is een prachtig park . De gemeente heeft dit afgesloten uit voorzorg voor vallende takken .
In de middag beklim ik de toren van de cathedraal . Dit is indrukwekkend; je hebt een prachtig uitzicht over de stad .De kerktoren is enorm ; kleine trapjes, enorme dikke muren en bovenin de enorme klokken . Op meerdere hoogtes kun je naar buiten . Ik moet uitkijken dat ik niet weggeblazen word.
Om 4 uur zit ik weer netjes op mijn post , te wachten op Victor en hopelijk op pelgrims
Victor is mijn supervisor hier; hij kwam een keer snel binnenlopen . Daarna heb ik hem een paar keer geappt , en krijg ik onduidelijke antwoorden terug . Hij beloofde vandaag langs te komen; maar hoe laat is onduidelijk. Zo ben ik bv mijn eetplek kwijt omdat de universiteit sinds gisteren vakantie heeft. Ik wil natuurlijk wel graag een alternatief .
Verder ook nog geen pelgrim ....
Rond 7 uur komt Victor binnen samen met zijn zoon , die gelukkig wat Engels praat.
Zij komen mij ophalen om een wijntje te drinken . Daar ben ik wel voor in . In de bar is er even tijd om wat te bespreken. Ik krijg een opvolger vanaf 31 dec , maar ik mag blijven , als ik dit wil . Ik kan boodschappen doen en bonnetjes inleveren. Ik vertel ook mijn ervaring met mijn voorganger Jezus. Hij heeft een beroerte gehad. Hij herkent wat ik vertel over Jezus , maar mijn indruk is niet dat hij er iets mee gaat doen .
Ik heb het goed aangevoeld dat er iets echt niet klopte bij deze Jezus, alleen zijn naam al!
Toch een wat vreemde organisatie: dit caminogebeuren . Ik vind dat ze pelgrims niet aan zo’n Jezus moeten blootstellen . Maar ja ; wie ben ik?
Het is toch bv absurd dat pelgrims met dit hondenweer van de afgelopen dagen om 8 uur buiten zouden moeten staan .

• 22 December 2019 - 00:28

Jab:

Dorrie, je hebt het nog steeds goed voor elkaar.
    Nog een paar jaar en je zit in het bestuur van de Camino.
    Zou wel iets voor je zijn, half jaar Spanje, half jaar Vught, dat klinkt in ieder geval goed.
    Nou moet het nog even indalen,....fijn weekend en goeie week,

• 22 December 2019 - 10:58

Wil:

Je hebt voldoende inschattingsvermogen en ervaring om op je eigen gevoel af te gaan Dorrie, dat zie je maar weer bij die Jezus. Vervelend voor hem maar meer nog voor mensen due met hem in aanraking komen. Enfin, jij laat je niet zo snel intimideren.
    Ik krijg soms de indruk dat het daar echt “op zijn Frans” toegaat, niet zo nauw met de tijd, etc. Trek je eigen plan en geniet van alles wat je beleeft en van de mooie ontmoetingen. Vandaag al de korste dag, vanaf nu wordt het elke dag een beetje eerder licht (letterlijk en figuurlijk).
    Werk ze ! Liefs en groetjes ✋

• 22 December 2019 - 13:42

Addy:

Het lijkt het "gewone" dagelijkse leven wel! Dat gevoel heeft de pelgrim niet maar wel de mensen die hen opvangen! Zoals jij momenteel!
    Fijn dat je nog een onderkomen en eetplek hebt tot 31 december.
    Op 16 januari is alles weer voorbij Dorrie.......ook dát is het "gewone" leven! Tisnogsunt zouden wij Brabanders zeggen!
    Lieve groet, Addy