Een mooie job? - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Een mooie job? - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Een mooie job?

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

23 December 2019 | Spanje, Salamanca

23 dec Salamanca
In de ochtend ontbijten we op een prettige manier samen . Michel noemt mij op een gegeven moment “mam” . Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Maar ik zal het maar opvatten als een compliment. Hij loopt ook de Vía de la Plata; en dan is een ontbijt , als dit met hospitalereo niet gebruikelijk. Ik leg hem uit dat dit in deze rustige periode kan . Als er 20 pelgrims zouden zijn , zou ik me anders opstellen.
Julian blijft een dag extra . Heeft te veel last van zijn scheenbeen. Hij vraagt dit allemaal zeer correct ; en biedt steeds zijn hulp aan met bv afwassen. Een pelgrim , die ik graag een extra nacht aanbied.
Ik ga vandaag of een kapper opzoeken of een haarverfwinkel .
Buiten is het heerlijk . Blauwe lucht, de wind en de regen zijn vertrokken. Volgens de voorspellingen blijft dit weer voorlopig aanhouden .
Als ik loop te genieten van vooral deze weersomstandigheden krijg ik telefoon van een Fransman die voor de herberg staat .
Dit blijkt een Fransman die de camino loopt in het kader van een sociaal project . Hij heeft een probleemkind bij zich.
Ik dacht dat het zijn zoon was . Een 17 jarige jongen vol piercings en tattoos en blauwe haren .
Ik ga in t ziekenhuis eten : is minder als in de mensa en kost 7 euro . Ik ben benieuwd of ik dit bedrag van Victor terugkrijg . Hij blijft vaag . In de middag schijnt de zon volop en de terrassen zitten vol . Ik krijg veel zin om weer te wandelen, maar zover is het nog niet .
Als ik rond 4 uur op mijn werkstek terugkom , is er nog een pelgrim . Een blije Spanjaard. Hij is ook nog jong en maakt kontakt met Romaine
Intussen is ook de Franse oudere dame , Frau Schmidt, de veearts,teruggekomen . Zij had al gebeld dat zij haar credencial heeft laten liggen . Zij heeft het lopen helemaal opgegeven .En het feit dat ze de credencial moet ophalen , ziet ze als haar lot. Ze blijft... en ze ziet het helemaal zitten om samen kerst te vieren . Ik heb niet t plan om daar een toestand van te maken , maar vind het zeker fijn dat het geen eenzame kerst wordt.
Ik bel naar de koopmakelaar om te informeren wanneer er getekend moet worden ; zij verwijst mij door naar notaris en notaris stuurt mij terug naar makelaar; fijn is dat...ik wil uiteraard graag weten wanneer ik moet tekenen, want dan kan ik mijn terugreis boeken . Wat een verschil met mijn verkoopmakelaar . Zij houdt mij goed op de hoogte van iedere stap die zij zet ; betrekt mij overal bij . Echt een topsamenwerking. Zij heeft met een collega een eigen bedrijfje. De koop makelaar is een bedrijf waar mensen in dienst zijn ; vlg mij maakt dit het verschil .
Omdat ik na 15-2 dakloos ben heb ik aan Victor gevraagd of ik in maart nog een keer kan hospitaleren . De camping lijkt me nog wat koud dan ; en de tip van Maarten , het inloopschip vind ik ook niet heel aantrekkelijk.
In de namiddag en avond is het gezellig. De Spanjaard brengt zelfs een fles wijn mee.
De begeleider vertelt over Romain , de jongen : het lijkt mij mooi werk . Hij liep eerst zelf een camino . Daar leerde hij zijn vrouw kennen . Daarna is hij begonnen om met probleemkinderen te lopen . Voor hen is het de gevangenis of lopen . Hij zegt dat er zeker jongeren zijn die hier van leren . De jongere heeft bv geen telefoon . Mag een uur in de week op internet en geen alcohol . Na deze 3 maanden heeft hij 2 maanden vakantie.
Als de jongen even weg is uit de begeleider zijn ongenoegen . Dan begrijp ik het ook pas . De jongen wil niet meer verder . Dit terwijl ze eigenlijk tot 14 Jan moeten lopen . Nu weet hij niet wat te doen . De rechter moet uitspraak doen . Maar hij hoort niets ; als hij in Parijs aankomt is er geen plek voor hem . Hij vertelt over de jongen ; soms is hij een klein kind , soms een monster.
Klinkt allemaal iets minder mooi dan ik aanvankelijk dacht.
Als iedereen al in bed ligt ;worden papa en mama gebeld. Dit gaat gepaard met schreeuwen en huilen . Hij vertelt blijkbaar tegen zijn ouders over het voortijdig stoppen .
Ik ken vanuit mijn werk het type kind . Geen land mee te bezeilen . Van bovenaf wordt beslist dat een camino lopen een goede oplossing is . Echter voor deze jongen veel te hoog gegrepen. Hoezo denkt een rechter dat je met een camino lopen een jongen van 17 kunt redden , die door zijn ouders is verstoten , die mishandeld is, op straat heeft geleefd, vele drugs en alcohol heeft gebruikt , in de gevangenis heeft gezeten ?
De begeleider laat steeds meer merken dat hij er helemaal klaar mee is ... maar ja ... zijn job .

• 23 December 2019 - 21:55

Joke:

Poeh, wat een klus voor die begeleider. Wat voor de ene jongere werkt, blijkt voor de ander dus een hel te zijn. Ik hoop dat de jongen en de begeleider er samen uit komen. Voor jou is het nu wel heel afwisselend, met al die verschillende 'kostgangers'. Dorien, goede kerstdagen gewenst. Zoals ik denk te begrijpen, uit jouw tekst, heb je tijdens die dagen gezelschap. Groet en succes

• 23 December 2019 - 22:07

Wil:

Wat een heftig verhaal van die jongen en wat simplistisch gedacht dat (een deel van de ) camino lopen een oplossing kan bieden. Was het maar zo eenvoudig !
    Fijn dat je met Kerst niet alleen bent. Ik hoop dat het een aardige dame is waar je een klik mee voelt, wel zo fijn in deze toch bijzondere dagen.
    Goed idee om nog een keer te hospitaliseren in februari. Het zou bijna het kerstverhaal in duplo zijn: overnachten in de stal. Ezels genoeg in de wereld !
    Anders kom je maar bij mij hoor, altijd welkom !
    Ik wens je veel succes bij de koopmakelaar en nu alvast een sfeervolle Kerst !

• 24 December 2019 - 10:04

Tom & Steph:

We love you Dorrie/Mama.

• 26 December 2019 - 23:16

Addy:

Een beetje vreemd om iemand die zélf min of meer onderdak zoekt een "goede Kerstmis" toe te wensen.
    Je maakt eigenblijk zélf het kerstverhaal mee!
    Tijd genoeg om hier wat over na te denken, en absoluut te constateren dat we het hier zo goed hebben!

Bonne route en lieve groet!

P.S. Levensgevaarlijk om met zo'n knul deze tocht te ondernemen.Laat velen die "van bovenaf " oordelen eens de werkvloer op gaan!