10 priesters - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu 10 priesters - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

10 priesters

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

25 December 2019 | Spanje, Salamanca

25 dec
Salamanca
Ik ben moe , niet van gisteren avond ; maar Romain loopt rond door de herberg vanaf 5 uur. Daarna slaap ik niet meer . En in de avond hoor ik Frau Schmitt met de Chinese meisjes naar beneden gaan . Ik heb geen zin om me ermee te bemoeien.
Het ontbijt is een gezellige drukte . Daarna vertrekken Spaanse Daniël en Engelse Daniël . Frau Schmitt helpt met afwassen en zo . Ik hoor dat in de avond een van de 2 Chinese meisjes is verdwenen. De andere had honger , en was in paniek ,en Frau Schmitt gaf haar eten . Heel goed dat zij vandaag vertrekt . Het andere Chinese meisje komt weer binnen en ik geef haar op haar donder omdat zij haar vriendin zo in de steek liet.
Het valt op dat er nauwelijks gewoon wandelende pelgrims hier aankomen . Dat zal aan de stad liggen maar ook aan de periode van het jaar . Ik moet er alert op blijven .
Frau Schmitt en ik gaan naar de cathedraal, naar een soort mis . Echter tot onze verbazing zijn wij de enige bezoekers en er treden 10 priesters op; alleen voor ons. De priesters zingen vooral . Het is een mooi gebeuren .
Daarna ga ik door de stad wandelen en loop binnen in de diverse kerken. Die zijn er heel erg veel in deze stad. Overal is er wel een dienst gaande.
Frau Schmitt gaat vanmiddag met de bus . Inmiddels begrijp ik dat zij een dame is die de hele winter in Spanje verblijft. En af en toe loopt zij een stukje van de camino. Ze is weduwe. Dat had ik al gedacht . Ik noemde haar, in mijn hoofd , de lustige witwe.
Zij wil mij perse trakteren op een lunch . Prima... maar ik vind het top als zij vertrekt en ik alleen achterblijf met mijn glas wijn in de zon op het terras. Wat een energievreetster is zij , voor mij zeer vermoeiend. Daar doet de Duitse taal , die ik erg lelijk vindt en niet graag spreek geen goed aan . Typisch dat zo’n taal in mijn hoofd vooral gekoppeld blijft aan de leraar Duits op de middelbare school , mijnheer Reubsaet. Toen in mijn ogen een vreselijke man .Deze avond blijven Olivier met Romain achter. Zo ... dat is een stuk rustiger als gisteren . Wij zitten stil aan de tafel . Olivier moet iedere dag aan de rechter rapporteren , Romain schrijft kaarten en ik brei . Romain heeft inmiddels de keuze gemaakt om de camino af te maken . Dit betekent dat zij doorlopen tot 14 Jan , richting het zuiden . Dat is een positieve ontwikkeling en je merkt het wel dat Romain meer opgelucht is . Wat Olivier betreft vraag ik het me af ; hij ziet het niet heel hard meer zitten , komt heel vermoeid over.Morgenochtend nemen zij een bus.
We maken een salade van de restjes van gisteren . Romain gaat snel slapen . Olivier vertelt veel over zijn werk . Hij heeft Romain overgenomen van een collega, die er helemaal overspannen van werd . Naar mij gedraagt Romain zich zeer aangepast . Biedt zijn hulp aan en als ik hem iets vraag doet hij dit meteen.
Ik ga vroeg naar bed.

  • 25 December 2019 - 23:35

    Jab:

    Nou Dorrie, de wereld van de Hostellerie en horecagelegenheden gaan niet altijd over rozen. Als er dan ook nog sociale problemen een rol bij gaan spelen, moet je daar ook wat mee en dat doe je dan ook allemaal voor de goede vrede en dat doe je goed en logisch dat je er op een gegeven moment even klaar mee bent. De minder leuke momenten van het toch gezellige leven van een hospitalero, Happy Christmas,....

  • 26 December 2019 - 21:37

    Elly Van De Cursus Hospitaleren:

    Hoi Dorrie
    Ik geniet erg van jou caminoverslag. Ik was verschillende keren in Salamanca. Te gekke stad. Het hospitaleren gaat niet helemaal over rozen. Petje af, dat je dat in deze kersttijd doet. Ik wens je nog veel mooie dagen. Prospero nuevo año! Saludos Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorrie

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 117928

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 15 April 2024

Een zomer camino in de winter

01 Februari 2023 - 15 April 2023

Camino V

05 Januari 2022 - 01 April 2022

Wandelen

28 November 2020 - 27 Februari 2021

Geen Spanje wel Nederland

08 November 2019 - 26 Februari 2020

Via Buurse, Sevilla naar Salamanca

01 Oktober 2018 - 12 December 2018

Wandelen vanaf Malaga naar Santiago!

05 Augustus 2013 - 05 November 2013

Santiago De Compostella

Landen bezocht: