Geen dekens - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Geen dekens - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Geen dekens

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

13 Januari 2020 | Spanje, Salamanca

12 januari
16 km
Lubián

Wat een fijne plek is het hier . Omdat het zondag is , en de afstand vandaag niet heel groot is, slaap ik uit.Er is een keuken , die we kunnen gebruiken en waar het gewoon warm is. Ik ontbijt goed ,met het brood uit het restaurant van gisteren . Winkels waren in dit dorp gisteren niet te ontdekken.
Het is wederom een stralende dag met een mooi opkomende zon .
De dag begint zwaar . De eerste 10 km is alleen maar stijgen . De hoge bergen waar ik al een paar dagen naar keek , moet ik blijkbaar over. Het gebergte heet het Cantrabisch gebergte , het vormt de grens van Galicië. Het klimmen kost me moeite, maar ik vind het wel heel indrukwekkend om zo alleen hoog in de bergen te lopen . Gelukkig zijn de paden goed.
Na een koffiestop in een dorpje loopt de weg opnieuw de bergen in . Nu door prachtig bosgebied met veel wildstromende riviertjes . Gelukkig houd ik mijn voeten droog . Er is een zeer geïmproviseerd bruggetje . Ik ben blij als ik daar heelhuids overheen ben . Op schaduwplekken moet ik goed uitkijken , er ligt veel ijs , en de rotsblokken zijn glibberig .
Ik heb een prachtig rustplek gevonden langs een riviertje . Dan moet ik er ineens aan denken dat er in dit gebergte wolven en beren leven . Ik ga er maar van uit dat de beren een winterslaap houden ; van de wolven weet ik het niet . Maar niet te veel bij stil staan .
Als ik bij de herberg aankom is die dicht . Er hangt een telefoon nummer van de vrijwilliger. Na 3 keer bellen , neemt hij op . En komt vrij snel daarna. Deze herberg wordt de ultieme uitdaging ; geen dekens. Wel verwarming en een keuken .
De volgende slaapplek is op 22 km afstand ; dus geen optie.
Gelukkig is de zon nu nog heel lekker en ik ga voor de herberg in de zon zitten . Weer overvalt me het gevoel dat men zoveel meer van een herberg kan maken ... waarom niet een paar dekens hier neerleggen ?
Als ik in de zon zit te lezen komt er een nieuwe pelgrim aanlopen . Het blijkt een Spanjaard te zijn ; Manuel . Hij spreekt goed Engels. Ik vind het fijn dat er een nieuwe pelgrim is die zich bij ons aansluit . Hij heeft een blessure aan zijn voet gehad , en is er nu onzeker over of hij Santiago kan halen .
Hij gaat naar een plek van wolven kijken ; helemaal hoog in de bergen .Dat vind ik interessant dus ik ga mee ; ook Hun gaat mee. Ik zie nu pas de omgeving . Het is een echt bergdorp; met mooie karakteristieke huizen . Het is een flinke klim naar boven . Zonder rugzak , gaat dit bij mij moeiteloos; wat een verschil .
Helemaal boven op de top is een muur waar wolven van buitenaf overheen kunnen ; mensen zetten er vroeger een schaap of een koe in . Wolven komen daar op af en kunnen niet meer uit de ommuurde ruimte. Als de dorpsbewoners het schaap niet meer hoorden ; wisten ze dat het dood was en dat de wolf gevangen zat . De wolf werd dan doodgemaakt. Volgens Manuel zijn er nu niet meer te veel wolven .
We eten samen in bar . Manuel vertelt dat hij zijn baan in de auto branche heeft opgezegd . Volgende maand gaat hij naar Australië . Hij gaat daar Engels studeren en werken om geld te verdienen . Ik waardeer het als mensen dit soort keuzes durven te maken .We hebben een leuk gesprek over o. a. een zinvolle invulling van je leven .
Dat is het mooie van de camino dat er altijd verassingen zijn ; en dat zo’n Manuel zomaar ineens op het pad is.
Maar nu eerst maar eens die nacht zonder dekens zien door te komen .

  • 13 Januari 2020 - 21:39

    Wil:

    Hoop dat na deze mooie dag ook een mooie nacht volgt lekker warm onder de dekens.
    Raar dat deze niet tot de “standaarduitrusting” van de herberg behoort. Onmisbaar tijdens koudere nachten denk ik dan toch. Denk dat je een heleboel aantekeningen hebt voor je toekomstige eigen herberg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorrie

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 116713

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 15 April 2024

Een zomer camino in de winter

01 Februari 2023 - 15 April 2023

Camino V

05 Januari 2022 - 01 April 2022

Wandelen

28 November 2020 - 27 Februari 2021

Geen Spanje wel Nederland

08 November 2019 - 26 Februari 2020

Via Buurse, Sevilla naar Salamanca

01 Oktober 2018 - 12 December 2018

Wandelen vanaf Malaga naar Santiago!

05 Augustus 2013 - 05 November 2013

Santiago De Compostella

Landen bezocht: