Van Labruge naar Porto de Vazim - Reisverslag uit Labruge, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Van Labruge naar Porto de Vazim - Reisverslag uit Labruge, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Van Labruge naar Porto de Vazim

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

20 Maart 2023 | Portugal, Labruge

Van Labruge naar Porto de Vazim 24 km

Overnachting; albergue de Porto de Vazim.

Een stralende morgen. Ik doe het rustig aan, heb de hele dag de tijd. Ik ben de laatste die vertrekt. Al snel ben ik bij de kust, en dan loop ik heerlijk langs de kust, met het geluid van de zee, met de zon en nauwelijks wind. Het wandelen is top. Veel lopen we over houten steigers, soms is het ploegen door het zand. Af en toe haal ik een bekende loper van afgelopen nacht in, dan praten we wat en gaan daarna ieder ons weegs. Ook is het heel relaxed dat je niet fout kunt lopen, altijd langs de zee blijven. Dit voelt als een zomervakantie. Ik ervaar het als een extra cadeau, na toch wel een pittige camino. Wat ook aangenaam is , is dat ik hier een kop koffie krijg voor 90 cent.

Als ik bij de herberg kom, die ik in mijn gedachten had na 18 km staat er doodleuk op de deur dat die op maandag dicht is. Hier moet ik wel even van bekomen. In de zon ga ik rustig op de grond zitten, wat eten en wat drinken en bedenken wat nu. Ik besluit om een dorpje verder te lopen, dat is 7 km. Dat is goed te doen. Ik heb voldoende energie en het weer is geweldig..dus gewoon gaan. Ik denk aan andere pelgrims die hier op maandagen staan, nat en koud..Dan is het echt balen.

Ik loop het laatste stuk niet langs het strand, maar door de dorpjes. Die zijn niet toeristisch, eerder armoedig. Vreemd vind ik dit, terwijl de kust prachtig is. Er wordt ook nu gesurfd. Wel zijn er veel grote hotels.

De albergue ligt mooi aan het strand, is helemaal nieuw, en bestaat sinds mei.

Er is een fijne keuken. Met alles erop en eraan.Er zijn bedden met lakens en ruime douches, gewoon comfortabel. Het is leuk om elkaar hier weer te treffen .

De groep wordt langzamerhand meer groep. Er ontstaat meer kontakt, als alleen ' waar kom je vandaan en waar ga je naar toe'.

Het valt mij van mezelf op dat ik ook nu weer vooral kontakt met de mannen heb. Hans , een Duitser, die ietwat gefrustreerd overkomt, maar langzamerhand wat losser wordt. En Guan, een Spanjaard die in de UK woont en werkt. Hij houdt meer van Spanje, zeker door de Brexit. Hij heeft nogal een grote mond , en bemoeit zich met alles en iedereen.

Het is in de keuken met het koken gezellig, ieder doet zijn ding. Ik kook voor mezelf, wat ik overheb geef ik aan anderen. Een leuke avond.

• 20 Maart 2023 - 23:17

Koosje:

Ik was ooit in die buurt, is dat die leuke kust met vlonderpad?

groet Koosje

• 20 Maart 2023 - 23:17

Koosje:

• 21 Maart 2023 - 06:32

Minke:

Heerlijk, zo'n prachtige dag. Genieten! Ik zie je lopen over de vlonders.

Groet,

Minke

• 21 Maart 2023 - 10:18

Cinthy:

Houd de mannen in ere Dorrie! Vergeet geen sardines te eten de lekkerste heb ik echt in Portugal gegeten.