Nijmegen/Groesbeek - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Nijmegen/Groesbeek - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Nijmegen/Groesbeek

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

10 Januari 2022 | Nederland, Maastricht

10 januari Nijmegen /Groesbeek 28 km
Na een nacht van 11 uur slapen voel ik me weer fris en fit om weer te beginnen. Het lukt ineens zomaar om voor 2 nachten ; vrienden van de fiets te regelen. Dat maakt het toch iets beter betaalbaar . Er staat op de hotelkamer een koffie apparaat met 2 cupjes ; waar van er ook nog een kapotgaat . Ook hadden ze mij een waterkoker beloofd . Die heb ik nooit gekregen. Toch niet helemaal oké dit ; zeker met zo’n lage bezetting. Toch gaan klagen bij Marianne. Ik krijg nog een gratis drankje . Daar ga ik straks hopelijk een fatsoenlijke kop koffie voor krijgen .
Dit krijg ik gelukkig voor elkaar.
Het is 5 km lopen naar de Stevenskerk, waar the walk of wisdom echt gaat starten . Heerlijk vriesweer met een beginnend zonnetje.
Het is een mooie kerk , die helaas gesloten is , ik denk door Corona. In de naast gelegen pastorie is een oudere man aanwezig , die mij het pakketje uitreikt om te kunnen lopen . Het is een systeem met een veter , waar je onderweg vogelringetjes voor kunt sparen . Net zo iets als stempels bij de camino maar dan anders.
Om 11 uur ben ik op pad ; richting de Waal . Hier gaat het mis omdat ik over een brug moet , die onder water staat . Dat betekent terug en over de kade ipv door de polder lopen . Als er weer een brug komt neem ik die maar ik ben wel de route helemaal kwijt …pas bij Oortjeshekken kan ik de route weer oppakken . De Ooypolder is prachtig . De temperatuur om te lopen is ideaal .Bij Oortjeshekken kan ik een vogelring ophalen . Daar is een zeer enthousiaste dame die ook camino’s loopt . Dit geeft een leuk gesprek met van beider kanten enthousiaste verhalen .
Dan loop ik de echte route en ik kom terecht op zeer glibberige natte paden Dit is zeer vermoeiend lopen , ik krijg het er erg warm van , en het schiet niet op.
Op een bankje zittend ga ik de route goed bekijken .Het is inmiddels 3 uur en de route is nog dik 10 km. De route loopt ook door modderpaden en bossen waaronder de Duivelsberg . Dit betekent dat ik in het donker in de bossen aan het lopen ben . Dit lijkt mij niet heel verstandig. Ik besluit de verharde route naar Groesbeek te nemen . Heel blij ben ik als het rond 5 uur donker en ook nog mistig is ;dat ik langs de 7 heuvelenweg loop. Het advies is om tijdens de walk of wisdom je telefoon uit te zetten . Nou ik zou vandaag al tig keren verdwaald zijn .
Mijn vrienden van de fiets hadden doorgegeven dat ze pas na 6 uur thuis zouden zijn . Dit betekent voor mij maar blijven lopen in Groesbeek ; waar het inmiddels echt koud is .
Precies om 6 uur komen zij aan . Zij voelen zich bezwaard en ik krijg een heerlijke grote bak soep ; waar ik helemaal van bij kom . Het zijn aardige mensen ; met veel kamers met vele gasten; en daarmee veel ervaring.

• 10 Januari 2022 - 22:33

Ans:

Ohhh Dorrie, goed dat je de verharde weg hebt genomen. NOOIT tegen schemering in je uppie het bos in gaan. Stoer van je om weer een camino te lopen. Goede training idd voor straks. Knap hoor. En wat zal de soep heerlijk hebben gesmaakt. Hou vol en wees voorzichtig op je pad.

• 11 Januari 2022 - 09:48

Jab:

Nou dorrro, zo'n start zijn we een beetje van je gewend, dus ziet er goed uit, maar in het donker in een bos is niet handig,, vallen over een boomstronk gaat zomaar, veel succes vandaag, groet Jab