Lissabon Santa Iria - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Lissabon Santa Iria - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Lissabon Santa Iria

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

26 Januari 2022 | Nederland, Maastricht

26 januari Lissabon ; overnachten This is Lisbon Santa Iria ; VIP Santa Iria Hotel.25 km Wat een mooie stad is Lissabon . Ik genoot er de afgelopen dagen van . Heerlijk vond ik het om door de stad te slenteren door de kleine straatjes; af en toe een terrasje pakken en aan de zee in de zon te zitten .Met de hoogteverschillen, blijft de conditie goed in deze stad .

Een schaduw op het gebeuren hier werpt het naderende einde van mijn laatste oom . Hij was/is mijn lievelingsoom .Soms mocht ik hem lenen om mijn vader te zijn .Een zus van mijn moeder blijft er nog over ,mijn lieve, dappere , heldere tante Co . Zij wordt dit jaar 101.

Deze ochtend kreeg ik bericht , dat mijn oom is overleden; een lang ziekbed paste niet bij hem .

Nog even heb ik overwogen om terug te vliegen , om bij zijn afscheid te kunnen zijn .De vliegreis met al dat Corona gedoe gaf mij in Nederland al zoveel stress ; vanuit Portugal kan ik dit mezelf niet aan doen .

Om 9 uur sta ik buiten , na het afscheid vanuit het hostel . Wat geniet ik van zo’n hostel sfeer . Iedereen is relaxed, heeft zijn verhaal en alle nationaliteiten praten met elkaar .

Het belooft weer een mooie dag te worden . Eerst loop ik naar de kathedraal, waar de camino begint . Het duurt lang voor ik de stad uit ben . Eerst loop ik door een armoedig deel ; kleine verwaarloosde huisjes en oude flatgebouwen. Daarna kom ik in een supermodern stadsdeel ; luxe winkels en restaurants, mooie flats , grote wegen en bruggen . Dit deel zou bij ieder Europese stad kunnen horen ; het doet niet meer denken aan het mooie authentieke Lissabon .

Pas na 12 km kom ik op een natuurpad . Heerlijk rustig , naast een rivier… ja dit is de camino zoals ik het fijn vind . De enige die ik tegenkom is een oude man met 10 schapen .

Ik loop enorm te genieten . De zon schijnt heerlijk , er waait een fris windje; en pas als ik ga uitrusten , zie ik dat ik 2 km te ver heb gelopen . Dit zijn er dus heen en weer 4 .

Omdat de albergues nabij Lissabon , niet open zijn , heb ik een hotel geboekt, van de route af.

Dus terug , nu naar het zuiden . Het wordt warmer en ik loop verder in t-shirt , nog net geen korte broek .Als verrassing ontdek ik dat Santa Iria hoog ligt . Dit betekent klimmen en zo op het einde van de dag is dat zwoegen .Ik ben heel blij als ik in het dorpje ben , en op de plaats van bestemming. Ik ben teleurgesteld over het hotel ; groot en onpersoonlijk. Ik had een gezellig Portugees hotelletje verwacht . Ik besluit om er maar van te genieten. Sowieso een eigen kamer is na al die onrustige nachten op de slaapzaal welkom.

Vanaf morgen hoop ik meer open albergues tegen te komen .

Als ik op het grote bed neerplof voel ik dat ik best stuk ben . Het was een pittige dag . Om er weer in te komen , met de hoogteverschillen net iets te veel .Ik besluit om niet meer weg te gaan en wat te eten in het suffe hotel .Het eten valt mee …ik zit echter alleen in een enorme eetzaal , met allemaal t.v’s om mij heen …. gezellig is anders.En wat een verschil met de afgelopen dagen waar we allemaal aan een grote tafel samen zaten te eten .Ook wel weer leuk dat het iedere keer anders is


  • 28 Januari 2022 - 14:19

    MInke:

    Dorrie, wat kan me het mij voorstellen hoe je daar zit in die lege eetzaal. Tja dat is het leven van een alleengaande pelgrim: soms top, dan medium en dan minder. Ben je door Parque dos Naçōes gekomen, die rijke buurt. Geen idee hoe de Caminho loopt . Lissabon is erg uitgestrekt, dus inderdaad een eind lopen voordat je er uit bent. Arme buurten, je hebt ze overal in Portugal. Spanje oogt rijker, welvarender.
    Ik zie uit naar je volgende verslag. Ik begin weer een blog op Pindat maar dat is niet zo interessant, voor een pelgrim die iedere dag weer andere dingen beleefd.
    Groeten uit Faro!

  • 29 Januari 2022 - 13:40

    Erik-Jan:

    Gecondoleerd met het verlies van je oom, Dorrie!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Maastricht

Wandelen

Via Cuyk en “the walk of wisdom “ naar Portugal

Recente Reisverslagen:

04 April 2022

4 april

03 April 2022

3 april

02 April 2022

2 april

02 April 2022

30 maart

01 April 2022

1 april
Dorrie

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 117377

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 15 April 2024

Een zomer camino in de winter

01 Februari 2023 - 15 April 2023

Camino V

05 Januari 2022 - 01 April 2022

Wandelen

28 November 2020 - 27 Februari 2021

Geen Spanje wel Nederland

08 November 2019 - 26 Februari 2020

Via Buurse, Sevilla naar Salamanca

01 Oktober 2018 - 12 December 2018

Wandelen vanaf Malaga naar Santiago!

05 Augustus 2013 - 05 November 2013

Santiago De Compostella

Landen bezocht: