Santé Iria naar Alverca de Ribatejo 14,5 km - Reisverslag uit Alverca, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Santé Iria naar Alverca de Ribatejo 14,5 km - Reisverslag uit Alverca, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Santé Iria naar Alverca de Ribatejo 14,5 km

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

27 Januari 2022 | Portugal, Alverca

Overnachten in Hospedaria Alfa 10

Het ontbijt is natuurlijk super-de-luxe hier en ook voor de lunch scharrel ik de spullen bij elkaar . Ik heb spierpijn in mijn heupen en kuiten . Vandaag hoef ik gelukkig niet heel veel kilometers .Ik hoop dat de bergen meevallen .

Eerst loop ik terug naar de camino; en dat valt al meteen niet mee . Santé Iria is een mooi bergachtig plaatsje, aan de kust. Er is veel bouwactiviteit hier . Ik vraag me af of het voor de Portugezen is of voor de rijkere buitenlanders. Ik begin steeds meer te begrijpen waarom wij rijkere noorderlingen hier ons tweede of eerste huis willen hebben . Het is weer stralend weer .

Ik hoop dat mijn kuiten het houden .

Met hulp van Google maps loop ik Santa Iria uit .Na een paar kilometer sta ik op een punt van waaruit ik heel diep Alpriate zie liggen. Geen wonder dat het gisteren zwoegen was . En nu naar beneden, is ook niet fijn lopen ; een belasting op de kuiten en knieën. Hier zal ik aan moeten wennen . In Alpriate vind ik de pijlen terug en een koffietentje. Voor 0,70 krijg ik hier een lekkere koffie.

Verder is het vandaag veel op bankjes in de zon zitten . Natuur zie ik niet ,ik loop door bewoond gebied . Rond half 2 ben ik op de overnachtingsplaats . Dit keer is het een albergues; en ik hoop dat ik medepelgrims ga tegenkomen. De hospitalereo is chaggerijnig . Ik heb hem blijkbaar in zijn lunch gestoord. De herberg is saai omdat er geen gemeenschappelijke ruimte is . Ik heb een eigen kamertje, met een netjes opgemaakt bed. Hier moet ik me zien te vermaken. Omdat het nog vroeg is heb ik veel tijd om boodschappen te doen en de plaats te bekijken. Heel veel valt er niet te beleven, daarom ga ik aan de achterkant van de albergues lezen ; net zolang tot de zon ondergaat . Ik had me voorbereid op een wintercamino, het blijkt een zomercamino te zijn . Ik hoor van mensen hier dat het normaal niet zo warm is . Ik had dit niet verwacht . Al 3 jaar loop ik in de winter ; wat ik zeker ook fijn vind. Dit is comfortabeler, fijner , relaxter; kortom meer genieten.

Ik merk in de avond dat de deur van de albuerge gewoon open staat . Ik ben heel blij dat ik mijn kamer op slot kan doen .

• 28 Januari 2022 - 18:34

Jab:

Wat een afwisselende ervaringen in enkele dagen Dorrie, dat zal nog wel vaker gebeuren langs deze Camino.
    Je krijgt nog een 3-tal flinke steden, maar niet te vergelijken met Lissabon.
    Leiria, Coimbra en Porto de laatste 2 zijn zeer indrukwekkend, en tussen die steden is het rustig, af en toe bijna dorps op jouw route. Denk dat je er weer van gaat genieten,...een goeie reis en lieve groet,...