30 januari - Reisverslag uit Valada, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu 30 januari - Reisverslag uit Valada, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

30 januari

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

30 Januari 2022 | Portugal, Valada

30 januari

Van Azumbaja naar Valade 17 km

Het slapen lukt vannacht niet goed . De matras is plastic en hard , met een papieren laken .

Joeo is erg fanatiek en begint al om half 6 te rommelen . Hij loopt per dag zeer gedisciplineerd 3x2 uur.

Ik sta dan ook maar op en doe het verder rustig aan . Emilia en ik nemen afscheid, zij is van plan om vanavond echt buiten te gaan slapen. Ik vind het dapper van haar, en ben benieuwd naar haar ervaringen . We wisselen telefoon nummers uit .

Zonder goed na te denken loop ik naar het noorden , totdat ik bij een rotonde aankom . Hier snap ik het niet meer en ga goed in het boekje en op Google maps kijken . Dan blijkt dat ik helemaal niet naar het noorden had moeten gaan , maar naar het oosten .

Ik ben nog fris dus die extra kilometers kan ik hebben .

Vanaf nu houd ik de pijlen goed in de gaten .Vandaag loop ik vooral op landwegen , lekker rustig maar ook wat saai . Door de vele fietsers merk ik dat het zondag is .

Ik ben blij dat ik vandaag niet heel veel kilometers hoef, ik merk dat ik moe ben ; waarschijnlijk door de slechte nachtrust.

In een klein dorpje drink ik koffie , naast mij zit een oude mevrouw met haar schort aan en op haar sloffen . Hele verhalen vertelt ze mij . In het begin probeer ik haar nog uit te leggen dat ik haar niet begrijp. Maar dat vindt zij niet storend , ze blijft doorpraten .

Het weer is vandaag iets minder stralend. Het vest blijft aan vandaag . Zolang het droog blijft ben ik tevreden . Ik ben blij als ik op de plek van bestemming ben . Dit keer blijkt het een achteraf plek te zijn . De huiseigenaar laat even op zich wachten ; hij is vriendelijk. Het is een groot oud huis ; een echt mannenhuis. Hij vertelt dat hij net bij zijn ouders vandaan komt ; en dat het daarom zo’n rommel is . Er is in de omtrek geen supermarkt en geen restaurant, maar hij rijdt mij naar een benzine station , met een klein winkeltje erbij . Daar kan ik wat brood en kaas kopen . Ik vraag naar een kleine fles wijn . Hier word ik om uitgelachen. Daar doen de Portugezen niet aan , aan kleine flessen wijn . Ik vind de wijn lekker , hij kost helemaal 1,50. Bij ons kun je bij benzinestations echt geen alcohol krijgen , ontdekte ik tijdens mijn Nederlandse wandelingen . .

S’avonds stookt hij een heerlijke houtkachel in de woonkamer . Dit is nodig . Het huis is koud . Dit valt mij sowieso op dat de huizen hier koud zijn . Het is , zeker overdag, buiten aangenamer als binnen . De eigenaar vertelt mij dat het een probleem voor het land wordt dat het zo droog is . Bv het vee heeft bijvoer nodig omdat het gras te droog is . Portugal gaat op Afrika lijken zegt hij .

Er zijn vandaag verkiezingen in Portugal. De vele affiches waren mij opgevallen . Na het douchen zit ik in de tuin onder de sinaasappelbomen , in de zon , ik voel me gelukkig hier . Ontelbare vogels kwetteren volop . ( ik zag dat er in Nederland een vogelteldag was, dat zou hier niet te doen zijn .)

Overnachten ;

Casa das Areias Valad

• 30 Januari 2022 - 21:28

Minke:

Hoi Dorrie, zo herkenbaar dat het koud in huis is en buiten warmer. Dat heb ik 5 jaar lang in Brazilië ervaren (in de winter dan) Ik heb daar meer van de kou geleden dan van de warmte.
    Ja droogte in Portugal is een steeds groter wordend probleem. Als je wandelt zie je het ook. Maar gek genoeg is het toch ook weer groen. En de gele oxalis bloeit overal. Gele velden, zie jij die ook? Ik vind het hier best nog fris, ook 's avonds ondanks centrale verwarming in ons appartement. De frisse wind is hier alle dagen nog heel hard en de zon gisteren en vandaag omfloerst. Gelukkig in Nederland ook eens een zonnige dag vandaag. Veel succes weer deze week. Groet van de Algarve kust.

• 30 Januari 2022 - 22:06

Jan Van Laarhoven:

Dat vogeltellen zou prima te doen zijn

• 31 Januari 2022 - 10:03

Janine Kortbeek:

Hoi Dorrie,

Over afwisseling heb je in ieder geval niet te klagen! Ik geniet weer van je avonturen daar in Portugal. De Socialistische Partij heeft blijkbaar gewonnen daar met een verrassende meerderheid: 117 van de 230 zetels!
    Hier is het vandaag absoluut geen wandelweer, maar forse wind en regen. Geniet dus maar lekker daar in betere temperaturen en wellicht een zonnetje! Groetjes, Janine

• 31 Januari 2022 - 16:42

Pieter Mulders:

Dag Dorrie! Viva la camino Portugese! Enne.. ik mis bij jou wel nog het Fado gevoel! Sentiment en romantiek , lief en leed komen in deze prachtige muziek voor! Prima verkiezingen in Portugal! Goed van de Socialistos! In Nederland verandert hetstraatbeeld snel vanwege de versoepelingen! Als iedereen het verstand gebruikt komt het goed! Veel stappen plezier!! Proef het «  Cataplana » gerecht eens daar!! Aanrader!! Kus. Pieter