31 januari - Reisverslag uit Santarém, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu 31 januari - Reisverslag uit Santarém, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

31 januari

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

31 Januari 2022 | Portugal, Santarém

31 januari

Valada naar Santarem 20.5 km

Wat een heerlijk bed en wat een weldadige stilte had ik vannacht .Van Emilia krijg ik berichtje dat ze het erg koud had en dat het ijs vanochtend op haar tent zat .Ik voel me erg verwend . Ik merk in de ochtend dat het koud is , de houtkachel brandt al weer heerlijk.

Ik heb een mooi gesprek met de host; hij vertelt over de verkiezingen , over de jeugd die het nu moeilijk heeft in Portugal. Over de verdiensten van de gewone gemiddelde mens , dat is 900 euro p.mnd. Maar hij zegt dat Portugal beter is geworden door de Europese gemeenschap.

Hij heeft het goed , een groot huis en hij beheert boten voor toeristen .

Hij ontvangt pelgrims en gewone toeristen. hij spreekt duidelijk zijn voorkeur uit voor de pelgrims. Dat doet mij natuurlijk goed .

Heel fijn is het dat hij zijn huis gewoon deelt met zijn gasten .

Het is koud bij vertrek, met een stralende blauwe hemel . Na de eerste koffiestop gaat de jas uit en even later ook het vest .

Ik kan brood kopen in het cafeetje en ik vraag of zij ook sinaasappels heeft .En ja hoor een hele zak ; weigeren en ook betalen lukt niet . Ik ben onder de indruk . Het betekent wel 1 kg extra , dus heeel veel sinaasappels eten vandaag .

Het wandelpad is heerlijk , eerst langs de rivier de Tejo. Ondanks de droogte is het best groen om mij heen . Een rustig pad . Ik kom , op een paar boeren na , niemand tegen .Aanvankelijk zijn het lege akkers ,waar ik doorheen loop , later zijn het vooral druivenstruiken .Al van verre zie ik Santarem hoog op een berg liggen . Ik realiseer me dat het in Nederland een ordinaire maandag is met code geel . Ik voel me happy door hier in de stralende zon, te lopen .

Het klimmetje dat op mij wacht is pittig , even zweten . Dus ik doe het rustig aan .

Het hostel is dit keer een modern gebouw. Als ik op het terras zit komt er een Hollander binnen . Nicolaas uit Naaldwijk.

Nadat hij ook een fles wijn heeft gekocht , drinken en eten wij gezellig samen . Ik heb vandaag een vrouwenslaapzaal, voor mij alleen . Nicolaas houdt zich aan de routes van ruim 30 km . Ook is hij gebonden aan tijd , omdat er vanaf Porto een vriend met hem meeloopt en ook heeft hij vanuit Santiago een terugticket . We hebben genoeg te vertellen; dat is altijd met pelgrims onderweg . Hij is ook een ervaren pelgrim , zowel fietsend als wandelend. Hij plant geen onderdak , gaat er van uit dat er wel een plek open is . Ik daarentegen wil graag weten als ik s’morgens vertrek dat ik s’avonds een slaapplek heb .

Overnachting N1 hostel


  • 31 Januari 2022 - 21:45

    Minke:

    Hoi Dorrie, het verbaast mij ook dat het landschap groen oogt, terwijl het zo droog is. Leuk die ontmoeting met Nicolaas. Volgens mij ga je best goed! Houden zo. Succes weer!

  • 31 Januari 2022 - 23:37

    Addy Goudsmits:

    Inderdaad Dorrie hier code rood, oranje en geel.....en jij daar in de zon! Wat heerlijk! Ik ben (en blijf) "gezond jaloers!"
    Blijf zo genieten, lopen en heerlijk pelgrimeren!
    Fijne dag morgen!

  • 01 Februari 2022 - 08:51

    Erik-Jan :

    Leuk Dorrie, ik geniet van je verhalen!

  • 01 Februari 2022 - 11:47

    Koosje:

    Terwijl ik dit schrijf neuzelt de regen buiten. De wind is ietsje minder dan gisteren maar de bomen laten zich nog wel zwiepend horen. Vandaag, dinsdag, heb een schrijfdag, ik moet me dwingen verder te gaan aan een verhaal in wording. Een uitdaging dus.

    Jij zit al weer lekker in je ritme en loopt van plekje naar plekje en hebt mooie ontmoetingen. Wat fijn dat het weer je goedgezind is. Blaas wat warmte hierheen aub.

    Groetjes,
    Koosje

  • 01 Februari 2022 - 16:27

    Jab:

    Wat een mooi land en ( veel ) groener dan Spanje dat heb je al een paar keer laten merken in je leuke verhalen.
    Ben benieuwd hoe je verder naar het noorden gaat, als je langs de Taag blijft lopen zit je zo in Spanje.
    Met je katholieke opvoeding is het interessant om langs Fatima en Batalha te gaan, kom je ook door/langs een natuurpark.
    We gaan het weer beleven met je loop en gast ook weer aardige mensen, goeie reis,...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Santarém

Wandelen

Via Cuyk en “the walk of wisdom “ naar Portugal

Recente Reisverslagen:

04 April 2022

4 april

03 April 2022

3 april

02 April 2022

2 april

02 April 2022

30 maart

01 April 2022

1 april
Dorrie

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 117429

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 15 April 2024

Een zomer camino in de winter

01 Februari 2023 - 15 April 2023

Camino V

05 Januari 2022 - 01 April 2022

Wandelen

28 November 2020 - 27 Februari 2021

Geen Spanje wel Nederland

08 November 2019 - 26 Februari 2020

Via Buurse, Sevilla naar Salamanca

01 Oktober 2018 - 12 December 2018

Wandelen vanaf Malaga naar Santiago!

05 Augustus 2013 - 05 November 2013

Santiago De Compostella

Landen bezocht: