6 februari - Reisverslag uit Fátima, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu 6 februari - Reisverslag uit Fátima, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

6 februari

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

05 Februari 2022 | Portugal, Fátima

5 febr Fatima 22 km

Heerlijk is het om een ochtend rustig aan te doen , met een fijn gevoel dat ik het de hele dag rustig aan kan doen . In Fatima ga ik uiteraard eerst op zoek naar de kerk . Hier is een enorme open ruimte omheen : waar mensen kaarsen kopen en aansteken . De rij is mij iets te lang , dus voor mij geen kaarsen . Er worden steeds, onder grote belangstelling , missen opgedragen . Wat ik het meest fascinerend vind is de pelgrims die op hun knieën aankomen . Willen zij boete doen ? Willen zij de hemel veiligstellen ? Bidden zij voor zichzelf of voor iemand anders? Mensen hebben het zwaar ; gelukkig hebben de meesten wel kniebeschermers .

De zon schijnt weer volop . Dit i.t.t. gisteren . Toen was het bewolkt en het leek soms alsof het ging regenen. Op die regen wacht het hele land ( behalve ik natuurlijk ) . Uiteraard gun ik de mensen en de aarde hier de regen . Ik zie ook dat de behoefte hieraan groot is . Veel rivieren staan ongeveer droog . En ik wacht wel een paar dagen als het zou gaan regenen. Helaas geeft buienradar de komende 14 dagen alleen maar droog en zonnig weer aan .

Om te lunchen doe ik boodschappen en ga naar t hostel . Hier zijn nu wel wat mensen aanwezig, waaronder Alexander. Hij heeft hier voor een maand een kamer gehuurd. Hij woont in het noord-oosten van Portugal. Hij zoekt duidelijk kontakt en ik vind het prima. Hij wil mij ook de andere kant van Fatima, behalve het toeristische deel laten zien . Dat vind ik leuk.

Wij gaan samen op pad . Alexander blijkt zeer bevlogen katholiek te zijn . Hij gelooft vol overtuiging de verschijningen die hier plaatsvonden . Wij lopen door een prachtig bos ; en hij wijst mij de plekken aan waar de engel echt verscheen. Hij weet er veel van, heeft zich er enorm in verdiept . We bekijken de huisjes waar de kinderen van Fatima woonden . Er leeft nog een nicht van hen ; zij is 101 jaar oud . Ook bij haar kunnen we naar binnen en Alexander praat volop met haar . Allemaal byzonder om mee te maken . Hij praat zo overtuigend en enthousiast over zijn geloof dat hij mij zelfs voor een stukje meekrijgt.We zijn pas terug in het hostel als het al donker is . Ik ga eten en Alexander gaat bidden .

• 05 Februari 2022 - 22:53

Minke Joosse:

Mooie ontmoeting met Alexander. Interessant e persoon!