1 februari - Reisverslag uit Santarém, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu 1 februari - Reisverslag uit Santarém, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

1 februari

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

01 Februari 2022 | Portugal, Santarém

1 febr van Santarem naar Pombalihno 26,5 km (141)

Vroeg in de morgen staat Nicolaas mij op te wachten . Hij is al helemaal klaar voor vertrek . Ik nog niet . Maar ik loop met hem mee de stad in om nog even samen koffie te drinken . Dit lukt moeizaam omdat het nog geen 8 uur is . Na de koffie ga ik terug om spullen in te pakken en op te halen.

Rond 9 uur ben ik op pad . Via de Porte de Santiago loop ik de stad uit. Dan volgt er een moeizame afdaling . Ik ben er erg op gefocust om niet te vallen .

En blij als ik weer gewoon vlak kan lopen . Het is een stralende dag , dat begint gewoon te worden . Het eerste stuk loop ik door eindeloze druivenvelden , Mooi en rustig . Het plaatsje Vale ligt hoog , dus dat is klimmen .

Later kom ik voor de eerste keer in Portugal in een mooi bos met vooral eucalyptus bomen .

Aanvankelijk wordt de weg goed aangegeven, maar ik sta ineens voor een berg , waar ik geen zin in heb en die voor mijn gevoel ook nog de verkeerde kant opgaat .Dus ik besluit om naar de weg te gaan . Dit loopt niet ontspannen. De weg heeft onoverzichtelijke bochten , waardoor ik goed moet luisteren of er een auto aankomt , dan kan ik bijtijds in de berm springen .

Plotseling komen er meerdere grote honden in de verte op mij af . Ik loop terug en hoop erop dat er iemand is die ze terugroept . Dat gebeurt niet . Ik vind het eng en besluit de dazer te gebruiken, want ik zal er langs moeten . Als ik weer bij hen in de buurt kom beginnen ze weer hard te blaffen ; de dazer werkt ; ze blijven mooi op afstand en ze stoppen zelfs met blaffen . Heel snel loop ik langs ze met een hart, kloppend in mijn keel .

Brr die honden zijn een nachtmerrie .

Het stuk langs de weg duurt lang en ik ben heel blij als ik in de buurt kom van mijn overnachtingsplek .Dit keer heb ik een heel appartement voor mezelf . Heerlijk vind ik het , zeker na zo’n vermoeiende dag .

Overnachten; Casa das Portas

• 01 Februari 2022 - 21:34

Jan Van Laarhoven:

Fijn dat de dazer zijn werk deed, altijd een stok mee helpt ook

• 01 Februari 2022 - 21:56

Henk:

Hoi Dorrie
    Fijn dat het goed weer is om te wandelen
    Een mooie omgeving is ook belangrijk. Alleen die honden is echt jou ding niet. Gelukkig werkt de dezer goed, dat geeft wel vertrouwen.
    Fijne wandeling verder

• 01 Februari 2022 - 22:05

Ad:

Leuk om je avonturen allemaal te lezen hier. En die honden zijn echt een plaag van de wandelaar, als ik op het erf van hun baas kom, dan is het blaffen volkomen terecht. Maar als ik een kilometer verder op een weg loop, dan vorm ik toch geen bedreiging? Ik ga de dazer ook meenemen.

• 01 Februari 2022 - 22:23

Wil:

Goed Dorrie die dazer ! Enge honden !
    Ik ruik van afstand deEucalyptusbomen. Heerlijk !

• 02 Februari 2022 - 08:30

Leny :

Afwisseling alom! Mooie en rustige stukken, bijna verdwalen, verrassende plaatsjes en bossen. Klinkt goed Dorrie en verlies de dazer niet!

• 02 Februari 2022 - 11:19

Wilma:

Hoi Dorrie,
    Zo leuk dat we elkaar hier in Portugal nu ook een beetje als 'buren' kunnen beschouwen.
    We lezen je verslagen met plezier. En die zon, ja dat voelt dagelijks als een cadeautje. Heerlijk dat je die op je tocht mee mag nemen. Heb het goed, met jezelf en alle mensen die je onderweg tegenkomt. En die honden die kun jij wel de baas....
    Heel veel wandelplezier gewenst.

• 02 Februari 2022 - 12:41

Cinthy:

Lieve Dorrie,
    Met jou verhalen krijg ik ook zin om te gaan kuieren. Mijn ticket is geboekt voor 8 april naar Sevilla voor de Via de La Plata. De weer Goden helpen een beetje mee. Hier vandaag voor het eerst een rustig weertje in dagen. Veel succes en ik lees je verhalen met veel plezier.

• 02 Februari 2022 - 20:28

Gon:

Ha Dorrie, wat een afwisseling beschrijf je. Je schrijft zo beeldend, ik kan er helemaal bij zijn.
    Die honden heb je goed aangepakt zeg, knap dat je doorgelopen bent.
    Fijn dat je zo’n lekker weer hebt.
    Ik geniet van je verslagen.