2 februari - Reisverslag uit Tancos, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu 2 februari - Reisverslag uit Tancos, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

2 februari

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

02 Februari 2022 | Portugal, Tancos

2 febr van Pompalinho naar Tancos 21,5 km.

Ik verlaat rond 9 uur mijn sjieke plek van vannacht . Zelfs een zwembad was er ; waar ik me niet in heb gewaagd .Het eerste stuk naar Colega is weer langs de snelweg ; waar ik meer aan gewend raak . In Colega hoop ik op een koffietentje, maar helaas mis ik het .

Daar het vandaag het afscheid van mijn oom is mijmer ik over het verleden . Over wat er in een eeuw tijd veranderd is . Mijn oma kreeg in 13 jaar 9 kinderen, al die mondjes moesten gevoed worden . En zij moest ervoor zorgen dat er een pot eten op tafel stond . Ervoor zorgen dat al die kinders kleding aanhadden , zodat ze het warm hadden . Toen de jongste geboren werd, moesten de oudere kinderen , waaronder mijn moeder , werken om het gezinsinkomen wat op te vijzelen . Het leven was overleven .

In deze tijd willen wij er vooral voor zorgen dat we gelukkig zijn of worden .Dit brengt veel problemen met zich mee. Wij halen veel vreemde fratsen uit om dit doel te bereiken .Bv het lopen naar Santiago.( ha,ha) .Mijn oma , en ook mijn moeder zouden heel raar hebben opgekeken van mijn reis.

Ik word hier gelukkig van ; buiten zijn , wandelen , sober leven vanuit de rugzak . Soms het geluk hebben om leuke mensen te ontmoeten. Ook afzien hoort daar bij . Zoals het gegeven dat mijn kleine teen zeer gaat doen . Ik voel dat daar een fikse blaar komt . Dit terwijl ik altijd poch dat ik nooit blaren krijg . Het laatste stuk is zwaar . Voor een slaapplek moet ik uitwijken naar Tancos een plaatsje , dat hoger is gelegen . Ik heb het warm en moet klimmen . Ik ben blij als ik er ben. In de hostel wacht een dame op mij . Ik ben de enige en zij wil duidelijk naar huis .

Er is geen supermarkt in het dorp . Dan doe ik het met mijn restjes vanavond, een zak nootjes, chocola , een sinaasappel en een broodje kaas . Ook dat hoort bij het pelgrim zijn.

Nog even kan ik van de tuin en de zon genieten . Zodra de zon weg is wordt het snel koud .

Ik ben alleen in dit grote hostel , op een hoge berg . Gelukkig kan de deur op slot en heel fijn dat er zo’n airco/ verwarming is in de keuken. Die zet ik vol aan . Ik kijk s’avonds tv ; dat kan , wonderlijk genoeg, gewoon via de npo op de telefoon. En ik brei mijn sokken .

Overnachten ;Albergue da juventude in

Tancos.


  • 02 Februari 2022 - 21:55

    Ans:

    Fijn lieve Dorrie dat je zo aan het genieten bent. Heerlijk, ik geniet van je verhalen, ik voel en begrijp het geluk bij je dat je van het sobere zo gelukkig kunt zijn. En idd, soms zit het ff tegen maar ik ben er bijna van overtuigd dat het tegenwoordig in het dagelijkse leven meermaals tegen kan zitten dan tijdens een camino.
    Een fijne nachtrust en morgen een mooie wandeldag met in de avond hopelijk een lekkere warme maaltijd. XXX

  • 02 Februari 2022 - 23:34

    Jab:

    Je bracht ons even met een blik in het verleden met jouw (moeders) familie.
    Begrijpelijk dat je tijdens zo'n tocht als één van de laatste telgen van die generatie overlijdt.
    Verder was jouw dag niet al te speciaal wat de route betreft, geen

  • 02 Februari 2022 - 23:42

    Jab:

    Honden of andere gekkigheid, dus dat viel weer mee. Wellicht kom je een keer langs een pousada, een oud historisch pand geheel in stijl aangepast voor de hotellerie.
    Leuk om daar even binnen te kijken, misschien mag je daar dan overnachten voor een pelgrimsprojs, zou leuk zijn.
    Goeie loop weer morgen,... geniet van het groen in Portugal en de ontmoetingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Tancos

Wandelen

Via Cuyk en “the walk of wisdom “ naar Portugal

Recente Reisverslagen:

04 April 2022

4 april

03 April 2022

3 april

02 April 2022

2 april

02 April 2022

30 maart

01 April 2022

1 april
Dorrie

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 117349

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 15 April 2024

Een zomer camino in de winter

01 Februari 2023 - 15 April 2023

Camino V

05 Januari 2022 - 01 April 2022

Wandelen

28 November 2020 - 27 Februari 2021

Geen Spanje wel Nederland

08 November 2019 - 26 Februari 2020

Via Buurse, Sevilla naar Salamanca

01 Oktober 2018 - 12 December 2018

Wandelen vanaf Malaga naar Santiago!

05 Augustus 2013 - 05 November 2013

Santiago De Compostella

Landen bezocht: