6 februari - Reisverslag uit Fátima, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu 6 februari - Reisverslag uit Fátima, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

6 februari

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

05 Februari 2022 | Portugal, Fátima

5 febr Fatima 22 km

Heerlijk is het om een ochtend rustig aan te doen , met een fijn gevoel dat ik het de hele dag rustig aan kan doen . In Fatima ga ik uiteraard eerst op zoek naar de kerk . Hier is een enorme open ruimte omheen : waar mensen kaarsen kopen en aansteken . De rij is mij iets te lang , dus voor mij geen kaarsen . Er worden steeds, onder grote belangstelling , missen opgedragen . Wat ik het meest fascinerend vind is de pelgrims die op hun knieën aankomen . Willen zij boete doen ? Willen zij de hemel veiligstellen ? Bidden zij voor zichzelf of voor iemand anders? Mensen hebben het zwaar ; gelukkig hebben de meesten wel kniebeschermers .

De zon schijnt weer volop . Dit i.t.t. gisteren . Toen was het bewolkt en het leek soms alsof het ging regenen. Op die regen wacht het hele land ( behalve ik natuurlijk ) . Uiteraard gun ik de mensen en de aarde hier de regen . Ik zie ook dat de behoefte hieraan groot is . Veel rivieren staan ongeveer droog . En ik wacht wel een paar dagen als het zou gaan regenen. Helaas geeft buienradar de komende 14 dagen alleen maar droog en zonnig weer aan .

Om te lunchen doe ik boodschappen en ga naar t hostel . Hier zijn nu wel wat mensen aanwezig, waaronder Alexander. Hij heeft hier voor een maand een kamer gehuurd. Hij woont in het noord-oosten van Portugal. Hij zoekt duidelijk kontakt en ik vind het prima. Hij wil mij ook de andere kant van Fatima, behalve het toeristische deel laten zien . Dat vind ik leuk.

Wij gaan samen op pad . Alexander blijkt zeer bevlogen katholiek te zijn . Hij gelooft vol overtuiging de verschijningen die hier plaatsvonden . Wij lopen door een prachtig bos ; en hij wijst mij de plekken aan waar de engel echt verscheen. Hij weet er veel van, heeft zich er enorm in verdiept . We bekijken de huisjes waar de kinderen van Fatima woonden . Er leeft nog een nicht van hen ; zij is 101 jaar oud . Ook bij haar kunnen we naar binnen en Alexander praat volop met haar . Allemaal byzonder om mee te maken . Hij praat zo overtuigend en enthousiast over zijn geloof dat hij mij zelfs voor een stukje meekrijgt.We zijn pas terug in het hostel als het al donker is . Ik ga eten en Alexander gaat bidden .

• 05 Februari 2022 - 23:43

Jab:

Weer een móóie ontmoeting in Fatima, met Alexander.
    Bijzonder om dit mee te maken op je pelgrmstocht naar Santiago.
    De route zal nog mooier worden door de natuur, op naar morgen,...

• 06 Februari 2022 - 12:31

Addy Goudsmits:

Wist je Dorrie dat de eerste pelgrims, die vroeger de straf kregen om te boeten voor hun zonden, de tocht naar Santiago (en het zou me niet verwonderen als het ook de pelgrimstocht naar Fatima betreft) op hun knieën moesten doen?
    Iets geheel anders:
    Wat zou ik het toch fijn vinden als je wat van die zonnige dagen naar hier zou kunnen sturen...! Goede voortzetting!

• 06 Februari 2022 - 15:56

Erik-Jan:

Wat een prachtige avonturen beleef je weer Dorrie!! Heerlijk om zo met je meet te reizen...

Toevallig is Wilma hier. Zij vindt hey ook leuk om je te volgen. Zou je haar willen toevoegen? Haar e-mail adres: meerwaters@hotmail.com

• 06 Februari 2022 - 21:05

Wilma:

Hallo Dorrie,
    Stoer en spannend verhaal. Benieuwd naar je overige reisverslagen.
    Fijne avond nog! Groet Wilma