23 februari - Reisverslag uit Rates, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu 23 februari - Reisverslag uit Rates, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

23 februari

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

23 Februari 2022 | Portugal, Rates

Van Vairo naar Sao Pedro de Rates 15 km ( 543km)

De non is zeer neurotisch . Zelfs als ik s’nachts naar het toilet moet komt zij kijken of alles wel goed gaat . Ook bij het ontbijt loopt ze voortdurend te redderen . Mij geeft het het gevoel van ; “laat me met rust”. En het was zo vreselijk koud vannacht.

Heel fijn om weer buiten te zijn . We vertrekken met z’n vieren ; 2 Duitse meisjes en Manuela een 22 jarig Mexicaans meisje . We verliezen elkaar al snel uit het oog en ik vind het fijn om alleen te lopen . De weg staat zo goed aangegeven, dat er bijna na iedere 10 meter een gele pijl is.

De route wordt langzamerhand wat mooier, mooie vieuws; maar toch nog te veel langs wegen met auto’s.

Op 4 km voor Rates ontmoet ik Manuela weer . Zij heeft besloten om met mij mee naar Rates te gaan . Ik vind dat leuk , want het is toch allemaal wat spannend voor mij hoe het daar zal zijn . De communicatie met de albergue verliep niet altijd even soepel ,

Net voor twee uur komen we aan bij de herberg . En klokslag 2 uur komt de huidige hospitalereo aangefietst. Zij komt op mij over als een ietwat hysterische Braziliaanse dame . Ze is druk en chaotisch. Maar ze laat me duidelijk merken dat ze blij is met mijn komst . Zij is al langere tijd Hosp hier en kan nu een tijdje weg omdat ik er ben . Ze legt me veel uit . Het is een mooie plek , een groot gebouw, het voelt goed . Hier wil ik wel 2 weken zijn . Manuele vindt alles reuze spannend om te volgen . Voor mij is het leuk dat zij erbij is .

Wij gaan s’avonds samen naar een restaurant eten . We hebben het gezellig samen . Praten over van alles . Haar ouders zijn gescheiden, toen ze 15 jaar was . Naar haar idee hadden ze het eerder moeten doen . Er was altijd veel ruzie. Nu heeft ze een goede band met beide ouders . Ze woont bij haar moeder . Ze is vastgelopen in haar studie kunstgeschiedenis. Weet niet wat ze verder wil doen . Vandaar haar camino We krijgen zoveel wijn dat we giebelend als 2 pubers terug naar de herberg lopen en de weg kwijt raken , die we met hulp van Google maps terug vinden .

Weer in de herberg ontmoet ik Cristina, de eigenaresse van de herberg . Ook zij heet mij hartelijk welkom en ze is blij met mij. Zij is een aardige , zeer betrokken vrouw. Vertelt veel over de ins en outs van de herberg .

De plek voelt goed , de mensen voelen goed ; ik heb er zin in om hier de komende weken pelgrims te ontvangen , en te cleanen en allerlei zaken te regelen.

Overnachting

Albergue de peregrinos de Sao Pedro de Rates

• 24 Februari 2022 - 11:54

Sjef :

Hoi Dorrie,
    Jammer dat de foto p zijn kop staat van de aubergue maar dat is een detail.
    Wij hebben hier ook samen geslapen, prima plek.Ik denk dat er nog veel herinneringen boven komen van onze camino van Porto naar Santiago-Muxia.

• 24 Februari 2022 - 16:50

Leny:

Wat leuk Dorrie dat je daar n paar weken kunt blijven. Even iets anders dan lopen, hoewel je dat vast tussendoor nog kunt doen tegen de ontwenningsverschijnselen. Geniet ervan!!

• 24 Februari 2022 - 22:14

Jab:

Leuk Dorrie dat je weer een gezellige tijd in een hostel tegemoet gaat.
    Dat wilde je graag en is je ook gelukt.
    Dus je zit daar de zaak te organiseren tot medio maart, ga je een móóie tijd meemaken.
    Wie weet, kom je nog een paar leuke passanten tegen, in Sau Pedro de Rates !

• 04 Maart 2022 - 15:28

Annelies Giesen :

Hallo Corrie
    Ik verwacht 6 maart as te overnachten in de herberg in Rates. Het zou leuk zijn jou daar te ontmoeten. Leuk een Nederlandse gastvrouw op de Portugese Camino. Heel speciaal. Anders bom camino.

• 07 Maart 2022 - 22:20

Annelies Giesen :

Ha Dorie
    De route naar Portella de Rates was super goed aangegeven. We slapen hier met 5 van jouw gasten uit Rates. De Oostenrijker, de twee Fransozen en Dina en ik.
    Wij bedanken jou voor de fijne verzorging en bom Camino.