Hospitalereo af - Reisverslag uit Rates, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Hospitalereo af - Reisverslag uit Rates, Portugal van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Hospitalereo af

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

10 Maart 2022 | Portugal, Rates

0 maart

Rates

Mijn hospitalereo tijd zit er op . Wat is er veel veranderd in deze 2 weken . Zowat de hele wereld .Twee weken had ik het er nog over dat ik het raar vond dat er carnaval werd gevierd.Ik was nog bezig met het virus. Nu na 2 weken hoor ik niemand meer over Corona. Op een totaal andere manier wordt nu de wereld bedreigd . Weer eens een bewijs dat de mens zijn eigen grootste vijand is .Politiek kan ik dat allemaal niet bevatten . De beelden van al die slachtoffers,al die vluchtelingen zijn hartverscheurend, en geven mij vooral een machteloos gevoel . Sowieso staat mijn gevoel meer open; intense momenten van diep verdriet en groot geluk volgen elkaar op .Even dacht ik ; ik moet naar huis , maar later, bedacht ik ; en dan?

Ik had een paar leuke weken hier . Het aantal pelgrims dat komt om te overnachten, worden steeds meer . Er zijn leuke mensen , gekke mensen en ook irritante mensen . Net als in het gewone leven .Velen hopen iets te vinden op de camino; wijze lessen , hoe verder in het leven ..mooi is het hoe open de mensen zijn .

Iedere ochtend rond 8 uur vertrekken ze . De ochtend was ik bezig met poetsen , boodschappen doen etc .En vanaf 2 uur kwamen de pelgrims weer.

De avonden waren soms heel gezellig met eten en flessen wijn . Soms was ik de avonden alleen .

Het weer sloeg helemaal om , toen bij jullie de zon ging schijnen , begon het hier te regenen , en niet weinig ,en te stormen . Het lijkt een soort herfst. Mijn beeld van het altijd mooie zonnige Portugal is veranderd . De Portugezen zijn blij met de regen .

Gisteren kwam Luciana thuis van haar camino . Ze was helemaal uitgeput , dus ik hoopte op wat meer rust bij haar . Echter haar poetsdwang manifesteerde zich meteen . Ik zat met wat pelgrims te praten en zij begon meteen af te wassen .

Vanochtend poetsten we samen . Alles wat ik gedaan had , deed zij grondig over . Ik kan heel slecht tegen dit neurotisch gedoe. Eerst dacht ik nog ik blijf tot het weer wat beter wordt ( na het weekend)maar na vandaag wil ik weg hier .

Met Cristina en Luciana gingen we als afscheid vanmiddag , voor mij luxe, voor Portugezen normaal , lunchen . Het afscheid met Cristina was mooi . Zij was mij oprecht dankbaar en ze hoopt dat ik terugkom . Daar ga ik zeker over denken .

Soms verlang ik naar huis , maar nu ben ik vooral blij dat ik morgen weer ga wandelen .


  • 10 Maart 2022 - 22:54

    Jab:

    Dag Dorrie, weer op weg naar je einddoel Santiago, het is wat je zegt, je zegt het nog voorzichtig maar de wereld staat op zijn kop door 1 man.
    De exodus van Ukraine is een groot menselijk drama en hoe ontwikkelt zich dit verder ?
    Een goed moment voor je om je pelgrimstocht weer te vervolgen, de gesprekken zullen de komende 2/3 weken anders voor je worden.
    Ik hoop voor je dat deze tijd toch een zinvolle en waardevolle invulling voor je zal betekenen,... goeie reis !!

  • 10 Maart 2022 - 23:10

    Janina:

    Goede caminoreis in een sterk veranderde wereld. Geniet van het mooie Portugal

  • 11 Maart 2022 - 02:06

    Annelies:

    Bom Camino. Geniet van je weg.
    Een dwaze wereld: corona en deze oorlog wie had dit voor mogelijk gehouden. Het diep trieste is dat een persoon een hele natie ten gronde kan richten en de wereld krassen tandend toekijkt.

  • 11 Maart 2022 - 06:42

    Minke:

    Bom Caminho, Dorrie. Je zult deze 14 dagen niet licht vergeten. De wereld veranderd in zo’n korte tijd. Die Luciana wat een typ zeg. Daar moet je tegen kunnen als je daar gaat hospitaleren. Alles goeds gewenst!

  • 11 Maart 2022 - 07:33

    Willem Klok:

    Weer een mooie ervaring opgedaan.
    Ook zie je maar weer dat de wereld geen moment stil staat.. Misschien zouden de mensen allemaal maar eens op een camino gaan om eens na te denken wat ze elkaar allemaal aan doen.
    Veel succes met jouw camino

  • 11 Maart 2022 - 08:08

    Gon:

    Ha Dorrie, ja er gebeurt veel in twee weken. Bizarre ontwikkelingen. Ook mensen die dagenlang lopen met niets maar ook alles kwijt zijn, vluchten voor de oorlog, onvrijwillig.
    Luciana poetst stevig verder.
    Jij weer op weg. Deze route heb ik ook gelopen , leuk om dingen te herkennen.
    Ik heb in de alberque waar jij nu was ook geslapen, het was heel vol.
    Succes met het lopen weer, andere spieren gebruiken,

  • 11 Maart 2022 - 10:45

    Roel:

    Leuk om je verhaal te lezen, hoe jij het Hospitaleren hebt ervaren in de herberg waar ik zelf ook twee keer mocht werken als Hospitalero.Ik wens je succes met het vervolg van de Camino
    Bom Caminho

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Rates

Wandelen

Via Cuyk en “the walk of wisdom “ naar Portugal

Recente Reisverslagen:

04 April 2022

4 april

03 April 2022

3 april

02 April 2022

2 april

02 April 2022

30 maart

01 April 2022

1 april
Dorrie

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 117933

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 15 April 2024

Een zomer camino in de winter

01 Februari 2023 - 15 April 2023

Camino V

05 Januari 2022 - 01 April 2022

Wandelen

28 November 2020 - 27 Februari 2021

Geen Spanje wel Nederland

08 November 2019 - 26 Februari 2020

Via Buurse, Sevilla naar Salamanca

01 Oktober 2018 - 12 December 2018

Wandelen vanaf Malaga naar Santiago!

05 Augustus 2013 - 05 November 2013

Santiago De Compostella

Landen bezocht: