Praten met koeien - Reisverslag uit Leffe, België van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Praten met koeien - Reisverslag uit Leffe, België van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Praten met koeien

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

19 Augustus 2013 | België, Leffe

zaterdag een dag gewandeld van twintig km door een groot bos, ik die zelfs op de vughtse hei of op de maaspoort verdwaal, doe dit nu zomaar, uren lang niemand gezien, alleen ik ,de vogels en soms wat everzwijnen.

Gelukkig is iemand mij voor gegaan met twee grote bussen verf, een blauwe en een gele ; veel bomen zijn gemarkeerd; net een soort gele route. Later onderweg veel koeien, ik praat vooral tegen mezelf maar ook tegen de koeien, zij kijken me vol mededogen aan als ik hen hele verhalen vertel. Wat zegt de DSMV hierover? Ik ben (te) veel alleen. s avonds lukt het om onderdak te vinden in een caravan; dit kost 25 euro. Als ik mijn caravan zou verhuren op deze manier zou ik zeker 100 euro kunnen vragen.

Op zondagmorgen vertrek ik weer vol goede moed. Op een kaartje heb ik gezien dat in klein dorpje een chambre d haute is; hierop af in de inmiddels stromende regen; echter in dit dorp is niemand, ik bel bij diverse mensen aan maar geen reacties en de reacties die ik krijg zijn negatief; inmiddels ben ik doorweekt en loop maar gewoon door zonder nog goed te kunnen nadenken: ik weet niet of nattigheid op mijn gezicht tranen zijn of regen. Bij bordjes blijkt dat ik helemaal de verkeerde kant oploop; dan besluit om toch weer te gaan nadenken; mijn laatste blikje cola open te maken en even te gaan zitten in de regen: ik besluit dan toch om weer helemaal terug te gaan lopen naar eerder dorp: het ergste dat me kan overkomen is vannacht tussen de koeien te moeten gaan liggen, nou dat overleef ik inmiddels ook wel.drie uur later ben ik in zelfde dorp terug. Er is een onooglijk kroegje waar een oude vrouw met een loep de krant zit te lezen; ik wil hier vooral mijn water bij vullen en drink een kop koffie: ook deze mevrouw ratelt tegen mij aan; ik begrijp er niet veel van; maar wat ik wel begrijp is dat zij op een afstand van 8 km een adres weet voor pelgrims: nou ook de zon breekt weer door en die 8 km kunnen er nog wel bij; mij vertrouwen groeit weer. Na ongeveer anderhalf uur bereik ik het adres en wat me daar overkomt: schatten van mensen, een prachtig huis, met een zwembad: meteen krijg ik een Leffe, die ik normaal nooit drink; en die ook meteen, na zo n dag mij naar het hoofd stijgt; mijn frans wordt steeds beter en ik snap hen, ik krijg heerlijk eten met veel wijn en ik voel me weer helemaal happy;

Een vb hoe deze reis bestaat uit hoogte en diepte punten letterlijk en figuurlijk; het is hier behoorlijk klimmen, het lopen gaat steeds beter en die aardige mensen hebben voor mij de routes en onderdak adressen voor mij uitgeprint; binnen ' dagen ben ik in Reims, tot die tijd is alles geregeld en hoef ik me geen zorgen te maken, dan blijkt 20km per dag een eitje.Nu bij heel aardige nederlandse mensen die hier wonen een geweldig leuk huis ik mag bij hen eten en slapen en gewoon nederlands praten, helemaal super...

• 19 Augustus 2013 - 19:33

Ansclaassens:

Hallo Dorrie,
    Wat een avontuur zeg.
    Ga ik straks aan oom Jos voorlezen.15Aug.zijn Sujato en Loes nog geweest.
    Veel succes, we blijven je volgen.
    Groetjes, Ans en Jos uit Cuijk

• 19 Augustus 2013 - 21:44

Marja:

Dag Dorrie, wat ben jij stoer zeg, zo in je eentje naar Santiago lopen, na 2 weken al in Frankrijk knap. Ik volg je verhalen en je route. Geniet ervan groeten Marja

• 20 Augustus 2013 - 09:29

Addy Goudsmits:

Met spanning jouw nieuwe verhaal gelezen! Mon Dieu (ik begrijp dat je momenteel snel Frans leert spreken!) wat een toestand! Verdwalen, meer dan 20 km lopen "alsfof het niets is", regen, een beetje down zijn......en er dan zó uit komen!
    Wat zul je jouw thuisfront al duizendmaal gewaardeerd hebben daar tussen die koeien..!
    Het bekende "pelgrims-effect"....of zoiets?
    Lieve groet,
    Addy, enne........zoals steeds: Buen Camino, (mét of zonder koeien!)

• 20 Augustus 2013 - 13:44

Emile:

ha die Dorrie,
    je begint al een ervaren reiziger te worden en toont een doorzetter die kan relativeren in weer en geen weer. Mooi te lezen hoe de Leffe er in sloeg na een dagje wandelen; Nijmgeegse vierdaagsetijden herleven dan wellicht.
    Een grote groet vanuit Vught, geniet waar mogelijk van de wandelingen en de vriendelijkheid van de Belgische en Franse schoonheid!

Emile

• 25 Augustus 2013 - 10:23

Mieke En Jab:

hoi dorrie, wat een verhaal zeg! ik zag je helemaal zitten in de regen met dat blikje. en wat een doorzettingsvermogen. je kan trots op jezelf zijn hoor, wij zijn het ook. waren het trouwens al. en alsof het beloond moet worden komt er dan toch een mooi einde aan een dag die zo rot begint met regen en niemand te zien. fijn dat je zo van alles geniet. wij van je verhalen.
    lieve groetjes mieke en jab

• 25 Augustus 2013 - 20:57

Sjef Van PH.:

Hoi Dorrie,
    Als ik je verhalen lees dan heb je het helemaal in je om een echte perigrino te zijn.
    het onderweg zijn, de ontmoetingen en de verhalen, daar gaat het om.
    Als je alleen je doel voor ogen hebt om zo snel mogelijk in Compostella aan te komen dan red je het meestal niet.
    Natuurlijk heb je een eindbestemming nodig maar onze ervaring was dat het dan "voorbij "is en dat was min of meer toch een teleurstelling, naar huis en het gewone" leven" begint weer.

Geniet van het onderweg zijn en van alle ervaringen van elke dag en ontdek dat er nog vele mensen zijn die het beste met je voor hebben en je met alle vriendelijkheid ontvangen,
    Perigrino ollandaise de Compostella

"Bon Camino" jose en sjef

• 03 September 2013 - 19:51

Vera :

Dag Dorrie,

Is dit de tocht die je voor ogen had? Het is wel mooi hoe je het beschrijft! We volgen het met veel leesplezier! Succes!!! Liefs Vera