Vezelay door Lara - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Vezelay door Lara - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Vezelay door Lara

Door: Lara

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

02 September 2013 | Frankrijk, Vézelay

Door een zeer impulsieve actie was ik zaterdagochtend onderweg naar midden Frankrijk. Ik stuurde moeders vrijdagochtend een smsje en toen was het snel geregeld. Andrea, een vriendin van mij, en ik zette zaterdagochtend koers naar Vezelay, tomtom aan en gaan!

Begin van de avond kwamen we aan en ma was dolblij, eindelijk lekker gekeuvel in het hollands, samen koken en wijn drinken. We raakte niet uitgepraat over alles wat ze al heeft meegemaakt in de afgelopen 4 weken. We logeerde in een klooster met voornamelijk nonnen en paters, alleen pelgrims waren hier welkom maar mam spreekt een goed woordje frans en maakte er een mooi verhaal van zodat Andrea en ik ook welkom waren.

Al met al is het een schitterende tocht maar ook erg heftig. Ik heb voor een betere slaapzak gezorgd, ze sliep tot nu toe in een lakenzak met jas aan... Ook d'r tablet is weer terug maar wifi is zeer schaars in die buurt maar op de tablet staan ook boeken en muziek die ze erg gemist had. Ook vertalen de franse computers alles in het frans, Jan; het heeft geen zin om in het engels te schrijven ook dit wordt vertaald.

Zondag hebben we heerlijk genoten van het stadje en het heerlijke weer. Toen Andrea en ik eindelijk wakker waren was moeders al druk in de weer met verse croissants en koffie want ma moest naar de mis van de kerk om de hoek. Als echte pelgrim zat ze in de kerk en wat bleek, de kloostereigenaar die ook de receptie runde etc. was de misdienaar van het dorp. Ze kreeg een herkenningsknikje van hem dus ze was helemaal trots. S'middags gelummeld in het dorp, nog een kerk bezocht en vervolgens de plaatselijke wijn weer gaan proeven. Gelachen in het klooster om alle vreemde snuiters die langskomen en vervolgens een restaurantje uitgezocht. Heerlijk gegeten en geëindigd met natuurlijk een kaasplank.

Terug in het klooster ging mam d'r tas herorganiseren zodat ik al het overbodige mee naar huis kon nemen. Ook was ze bezig met een nieuwe route te plannen maar na 6 slaapplaatsen te hebben gebeld die op maandag gesloten bleken te zijn, gaf ze het op. Dit is iets waar ik absoluut niet bij stil gestaan heb, dat het iedere avond maar afvragen is of je een bed treft. Zo dapper dat ze dat aandurft! Maar zelfs de optie om onder haar poncho te overnachten stond haar niet tegen. Maar goed tot nu toe gaat het allemaal goed, ze ontmoet nu ook steeds meer pelgrims waar ze tips aan kan vragen.

Vanmorgen weer een heerlijk frans ontbijtje op en samen uitgecheckt bij het klooster. Andrea en ik stapte in de auto en ma ging verder op avontuur.

  • 02 September 2013 - 22:31

    Sujato:

    Lieve dorrie en Lara,
    wat een verhaal,zeg!!
    begon mij al ongerust te maken dat ik niets meer hoorde en was van plan morgen Lara te mailen.Moet veel aan je denken,dorrie en had het er vanavond met mahasubh ook al over hoe dat toch elke avond weer moet om een slaapplek te vinden en hoe gestrest ikzelf onder dergelijke omstandigheden zou zijn.Vind je echt heel erg stoer en dapper en hoop met heel mijn hart dat ook het vervolg goed zal gaan.Dank je wel Lara,voor het uitgebreide verslag en geniet nog van je tijd in Frankrijk.Liefs en heel warme omhelzing van mij❤

  • 02 September 2013 - 23:02

    Ans:

    Hoi Dorrie, leuk om nu het verhaal van Lara te lezen. Was leuk vanochtend dat sms-bericht. Ik kon het heel goed visualiseren, jij daar met Lara aan het ontbijt. Super leuk voor je. En dan zie ik je op een foto in een leuk jurkje staan, grappig.
    Ik denk vaak aan je, ben trots op je hoor, zeker nu ik lees dat je al een maand lang in een lakenzak met jas hebt geslapen. Oh Dorrie, wat stoer van je. Wat zal je vanacht lekker slapen met een echte slaapzak! Nou meisje, wandel, geniet en ontmoet ze onderweg. Pas goed op je zelf! Dikke knuffel, Ans.x

  • 03 September 2013 - 17:42

    Dharmo:

    Hee Dorrie en Lara, wat goed Lara dat je je mam hebt opgezocht en toch ook wel wat hebt opgepept geloof ik? Al helemaal in Vezelay Dorrie, ongelooflijk dat je dat hele stuk gelopen hebt. Mooi plaatsje he? met die prachtige lichte kathedraal die zo hoog oprijst in het landschap. Ik ben ook zo benieuwd naar al die belevenissen. Zoals ik je al sms-te, hebben Petrie en ik al een wandeldag met je gepland in november, dan hebben we alle tijd voor je verhalen. Ik vraag me alleen af of we je dan wel kunnen bijhouden. Je bent super getraind tegen die tijd. Als ik me jou zo verstel zo zwervend door Frankrijk, levend met de dag en volledig onzeker van wat je te wachten staat, maakt me dat behoorlijk jaloers. Ook al is het duidelijk dat het ook heel heftig is. Of zie ik het te romantisch?
    Ik wens je weer heel veel wandelplezier, mooie dingen onderweg en leuke ontmoeting.
    Heel veel liefs en tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Vézelay

Santiago De Compostella

De bedevaartroute bewandelen richting Santiago de Compostella.

Recente Reisverslagen:

02 November 2013

thuis

31 Oktober 2013

heilige

28 Oktober 2013

De laatste lootjes

26 Oktober 2013

Vilalba

24 Oktober 2013

op mijn verjaardag in ribadeo
Dorrie

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 117380

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 15 April 2024

Een zomer camino in de winter

01 Februari 2023 - 15 April 2023

Camino V

05 Januari 2022 - 01 April 2022

Wandelen

28 November 2020 - 27 Februari 2021

Geen Spanje wel Nederland

08 November 2019 - 26 Februari 2020

Via Buurse, Sevilla naar Salamanca

01 Oktober 2018 - 12 December 2018

Wandelen vanaf Malaga naar Santiago!

05 Augustus 2013 - 05 November 2013

Santiago De Compostella

Landen bezocht: