Een koude school - Reisverslag uit Lapeza, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu Een koude school - Reisverslag uit Lapeza, Spanje van Dorrie Bracht - WaarBenJij.nu

Een koude school

Door: Dorrie

Blijf op de hoogte en volg Dorrie

22 Februari 2024 | Spanje, Lapeza

21 februarilaPeza 22 km (163)

Wat was mijn grothuisje een fijne plek. Een keer in

een gewoon ademend bed met lakens, en niet zo'n plastic pelgrimsbed. Het huisje was leuk ingericht en alles was piepklein, maar compleet. Een soort tiny huis.

Hier had ik best nog een dagje willen blijven, echterer waren verschillende overwegingen om dit niet te doen. Het is voorlopig de laatste zonnige dag, en ik zit nu lekker in de loopflow. Dus ik kies ervoor om gewoon te gaan lopen.

Ik heb mijn haver gevondenin de grote supermarkt en met een gezond ontbijt kan ik vertrekken.

Nadat ik de stad , die behoorlijk groot is, uit ben kom ik in een bos. Dat is voor de eerste keer, wandelen in een bos. De droogte is hier beduidend minder. Het bos ruikt fris en is groen.

Na 10 km bos, waar ik niemand tegenkom vind ik het genoeg enfijn om in de bewoonde wereld te komen.

Het bos is mooimet alleen vogelgeluiden.

De omgeving blijft, met de enorme rotsbergen met sneeuw, indrukwekkend.Ik zie onderweg op veel plekken rotshuizen en er zijn prachtige vergezichten. Het is een toeristisch gebied, niet dat ik ze veel zie rondlopen, maar ik zie vooral in de kleinedorpjes grote hotels en veel restaurants.

Het laatste stuk loop ik langs een autoweg. Ik heb in het dorp blijkbaar niet goed opgelet, en toch weer een pijl gemist. Op de bordjes zie ik dat deze weg naar Lapeza gaat, het dorp waar ik ook moet zijn . Ik vind het daarom niet nodig om terug te gaan om de gele pijlen te zoeken. Dan loop ik maar een stuk minder idyllisch.Het is niet druk op de weg. ..dus het valt mee.Het is goed voelbaar dat er ander weer aankomt. De lucht is niet meer strakblauw, zelfs bewolkt en de wind is hard en fris.

In Lapeza is de herberg gevestigd in een oude school.Met een code kan ik naar binnen..Het is er groot , ongezellig en koud en ik heb het vermoeden dat ik hier vannacht alleen zal zijn. Niet heel tof.

Zo verschillend kan het zijn op de camino.

Om mezelf te verwennen ga ik op zoek naar een bar voor een wijntje. Die bar vind ik, het is er heerlijk warm, er staat een grote pelletkachel in de zaak. Echter ook hier ben ik alleen.Ik laat het wijntje me goed smaken en intussen kijk ik naar de tv die uiteraard aanstaat . Het is vooral reclame wat ik te zien krijg en een programma over mannen die in groeven werken, niet heel boeiend . Maar ik zit hier lekker warm en de wijn smaakt goed.

In de school wordt het er niet gezelliger op. Gelukkig staat er een radiatortje waar ik ongeveer bovenop ga zitten .

Ik heb nog een leuk tel gesprek met buurvrouw Marja, waardoor ik weer op de hoogte ben van het wel en wee van mijn fijne buurtje.

Er blijft verder weinig over als naar bed gaan, diep onder de dekens met de e-reader, waar ik het mooie boek lees "de herinnerde soldaat" van Annejet van Zijl.

Verzonden vanafOutlook voor Android


  • 22 Februari 2024 - 20:52

    Berreke:

    Brrr.., lijkt mij ook geen tof idee, een nacht in een koude oude school.

    Hopelijk wil de slaap wel komen en blijf je lekker warm.

    Wel fijn dat je het loopritme weer lekker te pakken hebt!

    volg je hart, dan volgen je voeten vanzelf! buen camino!


  • 22 Februari 2024 - 21:33

    Leny:

    Nou Dorrie, dan doet n warm bed en n prachtig boek wellicht wonderen in de koude school. Hopelijk wordt het weer niet al te bar en kun je verder op mooie wandelingen [e-1f970]


  • 22 Februari 2024 - 21:48

    Wol:

    Elke dag kijk ik uit naar je berichtjes Dorrie, de ene keer beter dan de andere. Gelukkig laat je je niet uit het veld slaan en vind je steeds weer een oplossing. Hoop op fijn gezelschap morgen en niet al te slecht weer. Hier regent het nog steeds en vanavond code rood ivm harde wind. Ook wij houden goede moed ! [e-1f64b]‍[e-2640]️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Lapeza

Een zomer camino in de winter

Camino vanaf Almeria in Zuid Spanje

Recente Reisverslagen:

07 April 2024

Nu echt het laatste verhaal

06 April 2024

Hospitalerea

05 April 2024

Gewoon

04 April 2024

Topdag

03 April 2024

De zon
Dorrie

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 117337

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 15 April 2024

Een zomer camino in de winter

01 Februari 2023 - 15 April 2023

Camino V

05 Januari 2022 - 01 April 2022

Wandelen

28 November 2020 - 27 Februari 2021

Geen Spanje wel Nederland

08 November 2019 - 26 Februari 2020

Via Buurse, Sevilla naar Salamanca

01 Oktober 2018 - 12 December 2018

Wandelen vanaf Malaga naar Santiago!

05 Augustus 2013 - 05 November 2013

Santiago De Compostella

Landen bezocht: